Warna-warni Julai

Bismillahi walhamdulillah

Entri kali ini merupakan updated entry yang paling jauh jaraknya berbanding entri-entri yang lain. Maafkan diri ini wahai teratakku. Kekangan yang dialami selama hampir seminggu tidak dapat melayari alam maya (baca: problem with Streamyx) dijadikan alasan untuk tidak mengupdate..

Alhamdulillah-tiada kata lain yang dapat diungkapkan melainkan hamdalah, puji-pujian kepada-Nya yang sentiasa memberikan kekuatan kepada diri yang amat lemah ini dalam menelusuri warna-warni kehidupan yang sementara ini. Sesungguhnya firman Allah dalam Surah Al-'Asr amat-amat terkesan kepada diriku, juga ungkapan keramat "Al-Wajibat Aksaru Minal Awqat"-As-Syahid Imam Hasan al-Banna benar-benar memaknakan erti masa dalam diariku akhir-akhir ini.

Ya, bukan sahaja akhir-akhir ini (baca: sebulan yang baru berlalu), tetapi aku menginsafi bahawa kewajipan yang ditanggung itu benar-benar melebihi masa yang kita ada! Amat dan amat sedikit sekali dirasakan 24 jam yang dipinjamkan sehari-hari dengan tugasan jua taklifan yang dipikul..Allah!

Kehidupan pasca selepas graduasi sudah aku alami dan aku cuba adaptasinya sebaik mungkin. Seringkali doa dan kekuatan aku minta kepada-Nya pada setiap pagi hari sebelum melangkah ke tempat kerjaku. Subhanallah, Dia sentiasa bersamaku, Dia menyaksikanku dan Dia sentiasa membantuku. Dialah Allah, tika hati dan jiwa kosong, maka hanya kepada Dia tempat aku mengadu. Syukran ya Allah, aku senantiasa mengharapkan pertolongan-Mu dalam setiap helaan nafasku.

Warna-warni Julai--semoga warnanya terus indah, walau kadang kala tercalar juga dengan kesuraman dan ketidak ceriaan yang melatari hidup ini. Tetapi itulah lumrah kehidupan, terselit juga suramnya di celahan cerianya.

Sesekali kerinduan semasa di alam kampus menjengah. Tambahan Ramadhan yang bakal tiba ini membuatkanku terkenang kemeriahan menyambutnya di kampus dahulu. Moga-moga Ramadhan yang bakal tiba ini membuahkan natijah yang lebih baik berbanding Ramadhan sebelumnya. Hidupkanlah Ramadhan di dalam dirimu, insya-Allah kita akan merasai Ramadhan itu hidup di rumah, tempat kerja mahu pun di mana-mana sahaja kita berada.

Ilalliqa'~

Comments

  1. takpa K.fizah, melalui pasca graduasi bersama-sama Umar seronok apa hehe hari-hari pi keja bertemankan Umar uishh beruntung tu! =p haha org lain jgn salah paham plak sudaaa hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment