Wednesday, January 25, 2012

Sakinah


Bismillahi walhamdulillah

“La Tahzan!” Ungkapan keramat sehingga dibukukan dan menjadi best seller ini terlalu azimat buat insan yang benar-benar menghayatinya. Nyata, Dr ‘Aidh Abdullah Al-Qarni dengan sentuhannya yang berhikmah bisa memujuk hati yang lara, membelai jiwa yang gundah dan menyelimuti dada yang resah, Tabarokallah!

Seputar diri ini mengenang kembali dosa-dosa silam, apakah sudah baik benar bergelar hamba-Nya? Sudah tentu jawapannya TIDAK! Susah benar mahu menjadi hamba-Nya yang solehah, hamba-Nya yang menyerahkan segala jiwa dan raga dengan segenap dan sebulat tawakkal hingga dia merasakan tiada tempat untuknya bergantung harap melainkan kepada Rabbnya semata. Susah benar!

Terkadang jiwanya dirasa amat kosong, sedangkan lidahnya sudah berkumat-kamit menuturkan zikrullah..Allahu Allah..apakah benar hatinya sedang bertawajjuh atau hatinya itu lalai? Na’uzubillah!

Lalu hamba yang kerdil, hina-dina ini meminta dengan amat sangat, di dalam sujud dan doanya yang penuh pengharapan agar dicampakkan sakinah (ketenangan) dan khusyu’ di dalam hatinya yang tidak tenteram akhiran ini.

Benarlah nasihat seorang sahabat yang dihormati, “usah mencari tenang di dalam kehidupan tetapi carilah ketenangan di dalam solat”. Allah Al-‘Azhim! Usah jua engkau mencari pujian makhluk kerana dikhuatiri engkau akan binasa dengannya, na’uzubillah!

Lewat Januari, masa dirasakan berlari dengan kencangnya. Fatrah beralih fasa status jua makin mendekat. Allahu Rabbi..lalu kepada-Mu jua aku meminta. Dalam keadaan apa sekali pun, Engkau pimpinlah aku Ya Rabb, Engkau pandulah aku Ya Rabb, Engkau kuatkanlah aku Ya Rabb..kerana untuk menjadi hamba-Mu yang istimewa amat susah benar. Akan tetapi kedudukan istimewa itulah yang aku idam-idamkan.

Doa digandakan, mudah-mudahan dengan peralihan status ini menjadikan kami hamba-Mu yang semakin aqrab dan intim dengan-Mu, menjadikan kami ansorullah yang tidak lalai dengan kemelut dan ujian dunia yang semakin menggoda nafsu kami. Ya Rabbi, jadikanlah pernikahan kami sebagai wasilah untuk kami berjalan menggapai redha-Mu dan mencetak mujahid-mujahidah ummah dengan niat untuk menegakkan dan mendaulatkan Islam di atas muka bumi ini. Allahu a’lam.

Catatan dinihari,
Tanah kedewasaan,
Juliana.

Sunday, January 8, 2012

2012| Menguji Rasa

Bismillahi walhamdulillah

Tirai 2012 telah diangkat, meninggalkan segala plot cerita 2011, manis, masam, pahit, suka, duka, tawa, ria dan segala rasa jika ianya boleh dideskriptifkan. Dan aku..menoleh setahun yang sudah berlalu itu, yang sudah tentunya wajib atasku untuk bermuhasabah (accountability), menghitung segala perilaku, amal buatku yang lalu, adakah benar semuanya dilaksanakan mengikut perintah-Nya dan bisa mengundang redha-Nya? Allahu Allah, moga-moga ianya diterima Allah..

Angka umurku sudah beranjak lagi, 26 tahun! Masya-Allah, sudah tua rupanya wahai diri..kudrat sudah tidak secergas dahulu, daya ingat tidak secerdas dahulu dan langkahku tidak setangkas dahulu. 'ala kulli hal, marilah kita memanfaatkan sebaiknya segala nikmat yang Allah pinjamkan buat kita, buat bekal di hujung permusafiran kita insya-Allah.

2011 mencoret cerita ceria dan tidak dinafikan terselit juga cerita hiba. Sahabat-sahabat dan teman-teman seangkatan rata-ratanya telah selamat menyempurnakan separuh dari agama, alhamdulillah. Ramai juga yang telah memikul amanah sebagai ibu dan bapa buat si cilik mujahid/ah tercinta, syukur Lillah. Sungguh aku gembira menyaksikan teman-temanku gembira..teman sepermainan lewat zaman sekolah, teman seperjuangan alam kampus semuanya telah membina dan punya laluan hidup masing-masing, Tabarokallah!


Tidak dilupakan buat mereka yang dijemput Ilahi pada tahun 2011. Daripada Allah kita datang dan kepada-Nya jua kita akan kembali. Sesungguhnya orang yang bijak itu adalah mereka yang banyak mengingati mati.

2011 juga punya cerita cinta..cerita cinta aku dan adinda-adinda, cerita cinta aku dan Shah Alam, cerita cinta aku dan Masterku. Alhamdulillah'ala kulli hal ya Rabbi..atas setiap nikmat dan anugerah yang Engkau izinkan dan sempatkan aku untuk merasai dan menikmatinya. Shah Alam, cerita cinta aku bersama Adinda Khai, Adinda Yard dan Adinda Amirah Najwa =), takkan aku lupa sampai kapan pun, insya-Allah!

Terkadang rasa rindu mengusik jiwa. Sungguh Allah itu Maha Tahu, saat rinduku terhadap adinda-adinda dan teman-teman menerpa, rupanya mereka juga merindui hal yang sama. Subhanallah, begitu hebat kasih sayang hamba-hamba-Nya yang saling berkasihan kerana-Nya semata. Segala pujian hanya pada-Mu semata ya Allah, kekal eratkanlah ukhuwwah kami selamanya..

Semester kedua Masterku bakal berakhir tidak lama lagi. Menunggu dengan tidak sabar berakhirnya dua kertas peperiksaan akhirku. Sungguh semester ini benar-benar menguji rasa, seakan hilang fokus! Allahu Allah, permudahkanlah segala urusan hamba-Mu yang lemah dan hina ini. Tika ini Allah sentiasa memujukku tika badan rasa lemah, fikiran tidak berdaya dengan mengingati kalam-Nya [Ali-Imran:200].

Ahlan wasahlan 2012! Biar pun hari ini sudah  merangkak ke hari yang ke-15 dalam bulan Safar, masih tidak lewat untuk terus membina dan mengkentalkan azam kita! Rabbuna yusahhil!