Wednesday, November 27, 2013

Harga Yang Harus Dibayar

Bismillahi walhamdulillah

Waktu kian berlalu. Minggu merangkak laju. Pelbagai 'hadiah' telah ku terima sejak akhir-akhir ini, hadiah normal buat seorang bakal ibu. 'ala kulli hal, aku bersyukur kepada Allah, sesakit aku tidaklah sampai perlu menyusahkan orang lain dan inilah yang acap kali aku minta daripada Dia. 
Awal kehamilan sememangnya mengujakan diriku, iyalah kerana inilah impian kami untuk memiliki zuriat sendiri, alhamdulillah. Dan sememangnya detik-detik kehamilan banyak sekali mengajarku erti sebuah SABAR, POSITIF dan KUAT untuk meneruskan kehamilan ini biiznillah. Betapa hebatnya Yang Maha Pencipta, tidak semudah ABC kehamilan itu dilalui oleh setiap bakal ibu dan para ibu tetapi kehamilan itu disertakan dengan ujian-ujian kecil agar si ibu bisa mempersiapkan dirinya untuk menerima ujian amanah si kecil yang jauh lagi mencabar. Allahu Akbar!!
Saban hari, aku sering mengingatkan diri sendiri bahawa Allah bersamaku. Aku harus kuat dan tidak boleh lemah dalam mengharung ujian hidup ini. Demi anakanda yang bakal menjadi aset ummah, aku wajib kuat berjuang dalam TARBIYAH KEHAMILAN ini, insyaAllah. Semoga Allah jua membesarkan imanku dan memudahkan urusan hamba-Nya yang dhaif serba-serbi ini.
Anakku, kamu adalah anugerah terindah buat Ummi dan Ayah. Akan Ummi berusaha sedaya upaya menjaga hakmu dengan baik dan sewajarnya. Ummi ini lemah, banyak sekali pengharapan dan pergantungan Ummi kepada Tuhan kita, Allah Yang Satu. Semoga kamu baik-baik sahaja di dalam rahim Ummi, membesar dan tumbuh baik agar bisa menjadi sesuci Maryam dan sehebat Yusuf a.s.

Warkah Ummi| Khaulah
Baiti Jannati

Sunday, November 24, 2013

Perjuangan Ini...

Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillahi Rabbil'alamin, pujian selayaknya bagi Allah, Tuhan pemilik alam ini. Selawat dan salam untuk Junjungan tercinta, Khaatimul anbiya' Muhammad s.a.w.

Saya kira tirai Muktamar PAS ke-59 sudah pun berlabuh. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan baik dan lancar. Cemburunya saya kepada para muktamirin dan muktamirat yang menghadirkan diri ke sana, semoga mereka semua diganjari Allah Ta'ala.

Betapa naifnya saya, banyak sekali perkara yang wajib saya pelajari dalam erti kata bergelar seorang pendukung harakah Islamiyyah. Jika sekadar bersenandung di alam maya, bukanlah saya ini layak bergelar seorang pejuang, astaghfirullah..

Benarlah, jalan perjuangan ini sentiasa terhidang dengan mehnah, tribulasi, susah payah, fitnah dan segala macam penjara dunia yang merimaskan. Betapa hati ini bagaikan tersiat di setiap kali mata tertancap khabar-khabar buruk tentang perjuangan, telinga terdengar fitnah yang menikam dalam jasad perjuangan sedangkan diri ini tidak mampu membantu melainkan hanya dengan untaian DOA.

Ahli-ahli bawahan yang mendengar sudah terguris rasa hati apatah lagi para pemimpin yang mengemudi bahtera ini. Sudah pasti hati mereka jauh lebih tersayat dan sedih mendengarnya. Namun saya tahu pemimpin-pemimpin saya adalah insan-insan hebat pilihan Allah, mereka tidak akan mudah melatah apatah lagi melampiaskan amarah terhadap segala tohmah, hinaan dan fitnah. Mereka adalah hamba-hamba Allah yang beriman dan yakin sebenar-benarnya bahawa Allah pasti menjaga perjuangan yang berlandaskan agama-Nya semata. Allahu Akbar!!

Justeru, menjadi satu peringatan dan pengajaran yang besar kepada para ahli untuk sentiasa menyelidiki kesahihan sumber berita yang diterima daripada mana-mana pihak. Budaya merujuk pimpinan haruslah menjadi satu amalan dalam mengenal pasti kebenaran sesuatu berita. Janganlah mengambil sikap terburu-buru dan cepat melatah kerana dek sikap tidak berhati-hati ini bakal menjadi backfire kepada perjuangan yang kita cintai ini, na'uzubillah!

Sebagai seorang pendukung harakah Islamiyyah, wajiblah kita sentiasa memperbaharui (tajdid) niat kita setiap hari agar Allah sentiasa thabatkan kita di atas jalan dakwah ini. Berdakwah bukan untuk mencari publisiti tetapi berdakwah adalah kerana Allah semata-mata. Kita juga wajib meyakini bahawa Islam itu pasti akan menang walaupun kala ini kita melihat Islam seperti kalah kepada kuffar.

"RAHMAT UNTUK SEMUA"


Sunday, November 17, 2013

Sabtu Yang Optimum

Bismillahi walhamdulillah

Hari Sabtu yang padat. Alhamdulillah atas kurniaan kesihatan yang memuaskan. Seawal 8 pagi sudah tercatuk saya di hadapan kakak misi Klinik Desa Kelang Lama untuk check up 5 hari berturut-turut dek kenaikan berat badan melebihi 1 kg! Penangan Juliana's memang tidak dapat dinafikan dan inilah 'hadiah' yang saya terima =)

Usai check up, saya menemani suami ke Mengkuang Dam, antara tempat femes untuk berjogging dan beriadah. Alhamdulillah bersyukur dapat menghela nafas daripada udara nyaman tasik dan bukit bukau menghijau walaupun hanya berjogging di atas kerusi :p

Berjogging sudah, tiba di rumah pada jam 10 pagi. Dhuha seketika, memohon agar Dia melimpahkan keberkatan rezeki kepada kami sekeluarga. Next project, saya teringin untuk membuat puding gula hangus hehe..sudah lama meng'ushar' resepi lalu pada hari ini terkabullah hajat untuk makan puding gula hangus, alhamdulillah ya Rabb! Komen: puding gula hangus saya agak manis, mungkin kena kurangkan gula untuk next trial!

Gambar sekadar hiasan~

Zuhur. Usai solat, kami menghadiri majlis walimah adik kepada kawan suami di Kulim Square. Nampaknya saya berehat dari memasak hari ini :). Majlis sangat sederhana dan menu speselnya adalah kambing masak kurma dan ayam masak ala Bangladesh! Bonda En Amil memang superb dalam masak-memasak ni dan ianya sangat diakui dan terbukti! Terima kasih kepada tuan rumah sekeluarga.

Tik..tok..alamak, sudah 3 petang rupanya, masa amat pantas berlalu..maka barulah merangkak-rangkak saya membuat persiapan untuk temuduga saya pada hari Isnin nanti. Allahu..macam-macam perasaan ada; almaklum tidak pernah lagi saya menghadiri temuduga secara formal. Meneliti segala tips, contoh-contoh soalan dan jawapan serta cara mengajar daripada Internet sahaja, semoga Allah membantu saya dan suami pada hari kejadian.

Hampir Maghrib baru siap draft saya, alhamdulillah. Formula 3P's yang saya peroleh akan cuba saya praktikkan insyaAllah. Fuh, berpeluh dan berdebar juga saya! Rabbuna yusahhil!

Usai Maghrib berjemaah bersama suami, saya membantu suami menyediakan skrip ucapan pengerusi majlis untuk majlis ihtifal PASTI pada esok hari. Aha, kepakaran dalam mengkopi-pasta dan meng-edit digunakan sepenuhnya. Terima kasih kepada sumber-sumber teks ucapan yang dipercayai :)

Alhamdulillah done! Selingan menikmati susu bercampur oat dahulu sebelum saya kemudian menggodek YouTube demi sebuah contoh pengajaran Simultaneous Equation! Apabila sudah lama meninggalkan alam sekolah, sebuah revision tuntas harus dilakukan! Terangguk-angguk saya mendengar cikgu-cikgu ini menerangkan cara untuk solve S.E. menggunakan Substitution Method. Alhamdulillah saya jelas sedikit sebanyak tetapi usaha mem'polish' dan bergaya seperti seorang guru merupakan langkah terakhir untuk saya lakukan. Bantulah hamba-Mu ini ya Rabb..

Untuk segala laluan pada hari ini, Alhamdulillah Ya Rabbi..permudahkanlah urusan kami pada hari-hari mendatang, amin.

notakaki#post santai di atas adalah sebagai salah satu momen yang ingin diingati dan disyukuri insyaAllah. Terima kasih Allah atas kemudahan di atas setiap kesulitan. Hamba masih banyak mahu belajar dan belajar..