Leading Change

Bismillah walhamdulillah..

Puja dan puji selamanya dipanjatkan kepada Yang Maha Hidup dan Maha Kekal, Allah Ya Hayyu Ya Qayyum. Mengecap nikmat usia 23 tahun ini memberikan pelajaran dan pengalaman yang cukup banyak dalam mengemudi kehidupan ini.

Selamat Ulang Tahun ke-23 buat rakan sekelas, Khalilah =), semoga nikmat umur yang dipinjamkan Allah Ta'ala ini dapat diisi sebaiknya dengan Iman dan Taqwa kepada-Nya.

Melayari blog sahabat-sahabat dan memeriksa emel sebentar tadi membuka mataku akan realiti kehidupan manusia yang sentiasa diuji oleh-Nya. Cerita ISA yang kejam dan tidak berperikemanusiaan dan cerita seniorku yang sangat dihormati amat meruntun jiwaku kala ini.

Cerita 1: ISA

Mungkin kita tidak merasai kepedihan dan kesengsaraan keluarga yang menjadi mangsa akta rimba ISA ini tetapi apabila aku membaca emel sebentar tadi, perasaan sebak dan sedih menyelubungi hatiku. Hak mangsa ISA dinafi, disekat dan ditindas. Peluang untuk bertemu keluarga yang dirindui hanyalah 2 jam, itu pun melalui talian interkom! Tak dapat nak menyentuh anak-anak dan isteri..dan banyak lagi cerita di sebalik jeriji Kem Kemunting yang kita tidak tahu.

Aku berpeluang mendengar kuliah daripada seorang ustaz yang pernah menjadi mangsa ISA. Beliau mengatakan bahawa kehidupan dalam tahanan dirasakan sekejap dan singkat atas rahmat Allah. Kerana apa? Kerana mereka menjaga 'ruhiyyah' mereka dengan Allah sehinggakan masa yang lama dirasakan cukup singkat. Subhanallah! Pengajaran yang cukup besar dapat diambil daripada bingkisan kisah ustaz ini. Allah memelihara mereka kerana mereka benar-benar yakin kepada Allah yang menjaga mereka.


Cerita 2:

Senior UIA yang sangat ku hormati, Kak Asiyah dan Akh Azreen.
Alhamdulillah, mereka telah selamat diijab kabulkan pada Jun lalu. Jodoh terbaik daripada Allah buat insan-insan terbaik. Aku mengkagumi keduanya atas sifat kepimpinan dan karismatik dalam memimpin perubahan di kampusku. Aku lewati blog Kak AC (nama panggilan beliau), beliau menceritakan tentang tawaran kerja yang diperoleh oleh beliau dan suami yang kini memiliki Deg dalam Pharmacy. Kedua-duanya amat mengharapkan ditempatkan di tanah tumpah darah mereka, Kelantan Darul Naim tetapi kuasa Allah mengatasai segalanya apabila Kak AC ditempatkan di KB manakala suaminya pula di Pahang.

Aku memahami perasaan sedih sepasang suami isteri yang berpisah. Suami mana yang tidak sedih, isteri mana yang tidak berendam air mata jika terpaksa berhadapan dengan perpisahan ini. Akan tetapi, setiap perkara yang telah diatur dan direncana oleh Allah Ta'ala pasti menyimpan hikmah yang besar. Sejarah Siti Hajar yang terpaksa ditinggalkan Nabi Ibrahim di Mekah yang pada waktu itu hanyalah tanah gersang perlulah kita hayati dan jadikan sebagai contoh dalam hidup kita. Apatah lagi jika perpisahan itu adalah kerana memenuhi tuntutan jihad! Aku mengharapkan Kak AC dan Akh Azreen tabah dan banyakkan bersabar dalam menghadapi ujian ini. Insya-Allah Allah pasti akan menghadiahkan sinar kebahagiaan kepada antuma jika antuma benar-benar beriman kepada-Nya, yakinlah!




Cerita 3:

Leading Change..

2 kisah yang cukup membuatkan aku insaf dan sedar dalam dunia kesenanganku kala ini. Aku belum lagi mempunyai kehidupanku bersama teman sehidup sematiku lagi. Dan aku tidak lagi merasai perpisahan dengan dia dan jika kelak perpisahan itu akan terjadi ke atasku, aku memohon agar Allah memberikanku kekuatan untuk menghadapi perpisahan itu. Aku harus memimpin perubahan, leading change seperti kata John P. Kotter. Leading Change aku adalah untuk memimpin perubahan dalam masyarakat sekitarku. Leading Change aku adalah memimpin perubahan dalam mentaliti wanita Malaysia.

"Hidupkanlah Islam di dalam hatimu nescaya Islam akan hidup di atas bumimu."

-Hassan Al-Hudhaibi

Comments