Penghujung Mei Yang Suram

Pejam celik, pejam celik, rupanya sebulan sudah aku menanam anggur dengan jayanya di rumah..kadang-kadang rasa geram dengan diri sendiri bila suka sangat bermalas-malasan di rumah ni, astaghfirullah!

28 Mei lalu aku terima mesej daripada sahabatku mengenai Konvoi Viva Palestin; Ketua Misi LL4G Malaysia-Tuan Hj Noorazman yang memohon seluruh umat Islam mendirikan solat hajat buat relawan-relawan di sana. Tersentak aku membaca mesej beliau, dalam hatiku terdetik "Israel buat hal lagi" dan ternyata mereka ini manusia kejam lagi tak berhati perut dan tidak kenal juga erti kemanusiaan.

Melewati laman sosial Facebook selepas 28 Mei terus memberikan kejutan demi kejutan untuk aku. GAMIS, SRC UIA dan pelbagai lagi pertubuhan NGO yang lain menempelak sekeras-kerasnya perbuatan terkutuk Israel itu. Di Turki pula, rakyat telah memenuhi jalan-jalan raya dengan demonstrasi dan tunjuk perasaan menyesali tindakan kebinatangan Israel ini. Salah seorang penunjuk perasaan menyatakan bahawa sepatutnya perkara ini tidak berlaku. Bukan mereka (baca: Israel) tidak tahu bahawa relawan-relawan itu terdiri bukan sahaja daripada orang Islam tetapi juga bukan Islam. Mereka ini memang tiada perasaan dan tidak tahu erti kemanusiaan.

Lewat malam tadi, aku mengikuti berita-berita yang didedahkan di Astro Awani juga Berita@Bernama. Sedih dan pilu melihat beberapa rakaman yang sempat diambil sebelum perhubungan dengan wartawan Malaysia terputus. Setakat berita akhir yang diterima, sebanyak 19 orang yang telah syahid beserta puluhan yang lain cedera. Semoga Allah menempatkan mereka (19 syuhada') di sisi-Nya.

Aku bermuhasabah sendiri. Beralih-alih posisi tidurku, sekejap ke kiri, sekejap ke kanan. Aku tidak bisa tidur, andai aku punya sayap, mahu sahaja aku terbang ke sana, Perairan Gaza.

Lalu hanya doa yang mampu aku panjatkan. Tiada lain yang aku harapkan dan meminta kepada-Nya agar mujahidin kita selamat dalam misi bantuan ke Gaza. Insya-Allah aku yakin, dengan kekuatan doa seluruh umat Islam, Allah pasti akan membantu mujahidin dan umat Palestin kita. Jadi apa tugas kita? Jangan hentikan DOA! Pray, pray & keep praying!

Dan begitulah penghujung Mei 2010 ini..umat Islam seluruh dunia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Israel laknatullah! Doaku agar ketibaan Jun dan hampirnya kepada Rejab bakal membawa sinar dan khabar gembira buat kita. Aku memohon Ya Allah..

Comments