Membuka Pintu Rezeki

Bismillahi walhamdulillah

Pernah satu ketika, saya dan suami mengikuti seminar merancang wang. Seminar yang hanya memakan masa setengah hari itu amat berbaloi, alhamdulillah..Tuan Harun Mohd Yusof (Hamdy) menyampaikan seminar dalam suasana yang santai dan menyeronokkan :)

Antara perkara yang kami pelajari ialah bagaimana kita perlu bijak dalam menyimpan wang sehinggakan setiap perbelanjaan WAJIB dicatatkan! Beli gula-gula 20 sen ke, beli aiskrim seringgit ke..kena catat! Kedengaran lucu bukan? Kerana dari situlah biasanya berlaku ketirisan dalam bajet bulanan kita, betul tak?

Selain itu, beberapa perkara yang seharusnya dimiliki oleh generasi muda (baca: sebelum mencapai umur 30 tahun) mengikut prioriti ialah plan takaful, rumah, kereta (second hand dahulu dan dalam kondisi yang baik) dan reserve (contoh: 10% daripada gaji selama 6 bulan). Ini adalah perkara-perkara asas yang seharusnya ada di dalam perancangan kewangan kita.

Wah, nampak macam susah juga nak capai tu..hmm, dalam ekonomi yang semakin menjunam, harga rumah melambung tinggi dan dalam situasi kami yang hanya suami bekerja menyebabkan plan-plan di atas agak sukar untuk dikecapi. Namun, kami yakin kepada rezeki yang Allah sediakan buat kita semua.

Tuan Hamdy juga menceritakan beberapa perkara yang dapat dilakukan untuk membuka pintu rezeki. Saya yakin ramai di antara kita yang telah didedahkan dengan buku hebat "Mudahnya Menjemput Rezeki" tulisan saudara Fathuri Salleh. MashaAllah tulisan beliau cukup-cukup hebat dan memberi kesedaran nyata kepada saya.

Antara perkara yang menjentik tangkai hati saya selain melazimi sedeqah, solat di awal waktu, solat sunat tahajjud ialah menggunakan kepakaran atau kebolehan yang Allah kurniakan kepada kita seperti memasak, menjahit, mengajar dan lain-lain untuk membuka pintu rezeki. Jadi, marilah kita sama-sama membuka minda, menggilap potensi diri dan berusaha membuka pintu rezeki :)

Rakan bloggers budiman dijemput melayari blog Tuan Hamdy http://rancanghidup.blogspot.com/ dan Facebook saya ataupun Facebook Page saya untuk mengetahui tentang produk-produk kesihatan dan kecantikan yang saya niagakan. Terima Qaseh!


Comments