Skip to main content

Bekerja Keras!


Bismillahi walhamdulillah

Manusia sering sahaja merungut, tidak cukup 24 jam sehari katanya..Lalu, mahu berapa jam sehari? 48 jam? 72 jam? Rasanya jika diberikan 100 jam sehari pun pasti tak cukup juga jika masa itu tidak diurus dengan baik.

Acap kali kita sering bercakap tentang masa, diperingatkan tentang masa, membaca tentang masa dan kalamullah juga menyebut tentang MASA dengan banyaknya! Masya-Allah, masih tidak malukah kita dengan Allah? Nampak sangat kita yang masih tidak bijak menguruskan masa yang berkualiti dalam hidup kita.

Diskusi bersama rakan-rakan sekelasku petang tadi, Sya juga Nadia menerbitkan rasa insaf di hati ini. Kami sama-sama berkongsi rasa, meluahkan beban yang dipikul pada semester kali ini. Rupanya bukan aku sahaja merasakan beban ini, mereka juga turut merasainya. Benarlah, beban perasaan itu jika diluahkan kepada insan senasib, rasa kurang sedikit tekanannya, Alhamdulillah..

Bukan mahu merungut apatah lagi menyesali dengan perjalanan Master kami, tetapi dengan perkongsian rasa petang tadi memuhasabahkan diri kami bahawa nilai Master itu amat tinggi, amat-teramatnya! Kami belajar untuk berkorban, kami belajar untuk keras kepada diri sendiri, kami belajar untuk meninggikan disiplin kami, kami belajar untuk melakukan banyak tugasan dalam satu masa dan kami belajar erti tingginya nilai ilmu di peringkat Sarjana kami..

Susahkah menyambung pengajian dalam peringkat Master ni? Jawapan aku susah jika kita tidak pandai mengurus masa kita dengan berkualiti dan efektif. Insan-insan hebat yang berjaya adalah mereka yang tahu menghargai masa, pandai mengurus masa dan tidak menangguhkan kerja!

Alhamdulillah, aku baru sahaja menamatkan marathon “Bila Pintu Hati Terbuka” tulisan perjalanan PhD insan hebat, Dr Ridzwan Bakar. Subhanallah, memang hebat! Kalian wajib membacanya, amat mengesankan di jiwa dan amat menginsafkan. Semoga Allah rahmati beliau dengan ilmu yang beliau miliki.

Dr. Ridzwan Bakar sebenarnya tidak perlu pun menyambung pelajaran beliau jika beliau mahu. Gaji yang diterima lebih daripada 4 angka pada setiap bulan, mampu dan amat mampu menyara hidup beliau dan keluarganya, insya-Allah. Akan tetapi kecintaan beliau kepada ilmu Allah lah yang mendorong dan memasakkan niat suci ini sehingga melayakkan beliau menerima gelaran Dr. dan sebagai graduan pertama DBA!

Sungguh aku teruja dan kagum dengan semangat kuat beliau. Terpandang keratan artikel di dinding port studi aku, “Generasi akan datang perlu percaya dengan kerja keras dan tidak berputus asa. Mereka mesti bekerja keras untuk menjadikan sesuatu yang mustahil itu menjadi kenyataan.” Inilah kata-kata azimat seorang remaja Pakistan, Ibrahim Shahid yang berjaya memperoleh 23A dalam O Level beliau!

Seperti ditusuk anak panah dan ditebak dengan tombak! Allahu Allah, bantulah hamba-Mu untuk ITQAN dan amanah dalam menuntut ilmu-Mu ini..


Comments

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...