Bahagiakan Dirimu

Bismillahi walhamdulillah

9 Muharram 1434H|23 November 2012

Hari Jumaat tiba lagi. Penghulu segala hari ini akan datang dengan setianya selagi Hari Kiamat belum tiba. Beruntunglah bagi mereka yang menghidupkan hari yang mulia ini dengan segala amalan sunat dan sunnah Nabi di samping tidak mengabaikan amalan wajib.

Hari yang mulia seharusnya disambut dengan gembira dan bahagia. Mensyukuri atas segala ni'mah dan bersabar atas musibah dan ujian jika ianya sudah ditaqdirkan buat kita. Merefleksi diri dengan musibah yang menimpa saudara-saudaraku di Gaza sana, hanya Allah sebaik-baik pelindung. Di sana-sini berita tentang Gaza dan boikot produk-produk Israel disebarkan. Alhamdulillah, begitu peka dan prihatin sekali umat Islam di Malaysia. Namun diharapkan boikot ini bukanlah boikot bermusim dan boikot plastik sahaja, insyaAllah.

Bangkit dari kemalasan, bangkit dari kejatuhan memang payah jika tidak disertakan dengan azam yang kental dan padu. Mewujudkan mood belajar juga amat terasa susahnya di kala sahabat seperjuangan tiada di sisi dan insan-insan kesayangan juga jauh di mata. Kepada Allah, Tuhan empunya diri, aku meminta..

Zauji berpesan, "Bahagiakan dirimu.." Begitu dalam sekali makna kata-kata Zauji. Aku cuba mentafsir dengan bahasaku, bahawa kebahagiaan itu ada dalam diri kita sendiri. Jika kita mahu bahagia, ciptalah kebahagiaan itu. Setiap hari apabila bangun dari tidur, ucapkan syukur kepada Allah dan berbaik sangka dengan Allah dan manusia di sekeliling kita. Subhanallah! Tidak terhitung rupanya ni'mah yang Allah kurniakan kepada kita. Kita sahaja yang sering tidak nampak segala ni'mah dan kurniaan Allah itu dalam kehidupan kita, dalam diri kita yang kerdil ini.



Nah, bangkitlah wahai diri! Di mana hamasahmu yang dulu? Di mana azam dan cita-cita setinggi langitmu? Di mana upayamu untuk melunaskan Mastermu? Di mana janjimu untuk menyumbang kepada ummah?

Allah..Allah..Allah..aku pasti tidak berdaya untuk melalui semua ini tanpa bantuan dan izin-Mu..bantulah hamba-Mu dalam menyelesaikan misi Masterku..Amin Ya Rabb!

Comments