Posts

Showing posts from January, 2010

Hambatan Masa

"Masa itu adalah kehidupan" ~ As-Syahid Imam Hassan al-Banna

Masya-Allah, sungguh, masa begitu cepat menghambat kita, memakan usia kita! Sebaik terbenamnya matahari, maka berlalu lah usia kita. Berlalu dan berlalu..dari hari ke hari..

Wahai diri,

Muhasabahlah kembali iman dan amalmu. Sejauh mana hubunganmu dengan Allah yang engkau jaga? Hubungan dengan ibu bapa bagaimana? Hubungan dengan sahabat-sahabat, rakan-rakan dan seluruh manusia, semuanya menuntut kepada muhasabah.

Wahai diri,

Pasti sukar untuk dirimu menunaikan hak setiap manusia, bukan? Dan begitu juga hakmu pasti sukar ditunaikan oleh makhluk yang bernama manusia itu. Diri, janganlah engkau begitu mengharapkan setiap hakmu pasti akan tertunai terutama daripada manusia-manusia di sekelilingmu. Mereka juga sepertimu, makhluk Allah yang punya kelebihan dan kekurangan. Ada ketika mereka dapat menunaikan hakmu dan adakalanya mereka terlepas pandang daripada menunaikan hakmu.

Tetapi tidak bagi Allah wahai diri..Lagi engkau men…

Mari Ber' WACANA' lagi di IIUM Kuantan

Image
Anda PEDULI? Jom hadir beramai-ramai di Main Auditorium KOM!

Mahasiswa Menggugat?

Image
Muhammad Abu Bakar (1973) dalam bukunya "Mahasiswa Menggugat" menyatakan, "kegiatan mahasiswa sebelum akta boleh dibahagikan kepada dua, iaitu aktiviti tahun-tahun permulaan (1959-1965) dan aktiviti-aktiviti zaman peralihan".

Menurut beliau lagi, aktiviti-aktiviti tahun-tahun permulaan tidak begitu rancak. Kegiatan-kegiatan pada ketika itu hanya bertumpu kepada kegiatan sukan dan derma darah. Hanya pada tahun 1962, mereka mula mengorak langkah mendekati masyarakat dengan projek mengutip derma membina masjid dan badan-badan kebajikan.

further reading >> Mahasiswa Menggugat

Pada suatu waktu dahulu, suara mahasiswa bisa 'menggugat' kerajaan. Mungkin kayu ukur demonstrasi boleh dibanggakan apabila melalui medan inilah mahasiswa dapat menyatakan hak dan pe…

Suara Hidayah

Image
Munsyid : Nazrey Johani Duet Bersama Akhil Hayy http://liriknasyid.com

Suara ku dengar menyeru kepadaNya,
Suara bergema memuji kebesaranNya,
Suara memujuk kita mendekatiNya,
Suara hidayah mengajak mentaatiNya..

Itulah suara yang ku rindui,
Itulah suara yang ku nantikan,
Itulah suara membawa kebenaran,
Itulah suara datangnya dari Tuhan..

Sambut ia, terimalah, bila datang,
Pada kita, kerna ia, hanya datang,
Pada hamba, yang terpilih,
Tidak akan, kau temui,
Untuk kali, keduanya, takkan dapat,
Engkau cari, bila ia, telah pergi..

Syukurilah dan amalkan,
Sampaikanlah pada siapa pun,
Perjuangan dalam hidupmu,
Moga rahmat Allah bersamamu..


Syukran Allah, Umar dah sihat ~^_^~

Image
Bumper baru Umar, handsome tak?

Alhamdulillah, 3.45 petang tadi Umar dah selamat discharged daripada Klinik Mengetuk dan Mengecat di Padang Lalang. Hehe, berbunga sungguh rasa hati ini kerana seolah-olah aku nak menjemput anak sendiri yang baru sihat. Alhamdulillah, inilah nikmat kesyukuran yang Allah berikan kepada kita sebagai hamba-Nya. Dia yang memberikan musibah atas tujuan untuk meningkatkan darjat iman dan taqwa hamba-Nya dan Dia jugalah yang memberikan jalan penyelesaian terbaik kepada setiap permasalahan hamba2-Nya..terima kasih Tuhan, dan sehingga hujung nyawa pun tidak terungkap ucapan syukurku kepada-Mu..

Umar berwajah baru =), aku tengok lebih tampan Umarku ini..jangan jeles ye! Semoga ada saham dan pelaburan besar buat Umar dan pemilik Umar di Akhirat sana, insya-Allah..

Selamat berbuka puasa!

PFP 3757 =)


Bercampur Baur

Image
Astaghfirullah..Astaghfirullah..Astaghfirullah..

Rasa sungguh diri ini dipenuhi dosa kepada-Mu wahai Allah..

Akhir-akhir ini emosiku sedikit sensitif, mungkin 'penyakit' perempuan kot yang sering beremosi.. Sekali lagi istighfarlah wahai diri..

Minggu lalu, aku bermusafir bersama sahabat-sahabat ke Kelantan dan Terengganu. Alhamdulillah dalam tak sedar, 10 buah rupanya yang kami telah ziarahi! 7 buah Kelantanese dan 3 buah Terengganuian..(err, betul ke ian kat belakangnya?) Alfun syukran diucapkan kepada tuan rumah dan famili atas layanan first class dan makanan yang best2, Alhamdulillah..ini yang membuatkan kami nak datang lagi rumah antum, blh? =)

Di rumah Kak Fatihah

Sepanjang musafir dan jaulah kami, pelbagai peristiwa suka duka yang terjadi, moga2 ianya menjadi medan muhasabah kepada kami. Tidak ketinggalan buat diriku dan Umar, huhu..Umar telah ditimpa musibah di Terengganu..bumper Umar telah 'dicium' oleh Persona! Kaget juga aku pada mulanya, ialah, tak pernah lagi U…