Thursday, December 18, 2014

Jaga-jaga Fitnah Siber

Bismillahi walhamdulillah

Nampaknya sudah bersawang benar LTC saya ini. Hmm, impak FB dan kini Instagram pula \0/

Alhamdulillah'ala kulli ni'mah. Our Amani turns 9mo today! Terima kasih ya Allah atas amanah ini. Bantulah kami mencorakkan anakanda kami menjadi hambaMu yang solehah, mendukung syari'atMu.

**Fitnah Siber**

Sejak meletupnya Zaman FB pada awal 2012, saya juga turut tidak ketinggalan menyertai facebookers yang lain. Pada awalnya agak janggal, melihat semua orang bercerita hal peribadi yang sepatutnya hanya disimpan dalam kotak diari masing-masing. Namun, generasi Y dan Z tidak begitu. Ternyata, Zuckerberg telah berjaya meracuni kita semua untuk terus ketagihan ber'alam maya'.

Saya kemudian perasan gejala 'Selfie' pula melanda dan menjadi-jadi pada lewat 2013 jika tak salah saya. Mungkin lebih awal kerana saya juga jenis yang ketinggalan train :p
Ber'selfie' sekarang bukan lagi satu kepelikan tetapi satu kebanggaan? Allahu Allah, semoga Engkau lindungi kami daripada penyakit 'selfie' ini. Ber'selfie' untuk tatapan diri dan keluarga sudah memadai rasanya kan?

Kenapa saya katakan Fitnah Siber? Zaman canggih sekarang sangat cepat berlakunya 'viral'. Semua perkara nak di'viral'kan, macam virus hehe..mula-mula dulu tak faham apa itu viral? Lama-lama faham sendiri (sebab malas nak belek maksud dia), viral=virus. Secepat kilat tersebar! Artis itu ini, buat itu ini, pemimpin parti buat itu ini dan macam-macam perkara boleh diviralkan dengan sangat cepat! Allah..nampak tak dahsyatnya fitnah siber?

Keburukannya sangat banyak. Jadilah permusuhan, umpatan, dan banyak lagi perlakuan dosa yang lain. Sesungguhnya kita sebagai manusia yang lemah sentiasalah meminta kepada Allah agar tidak terjebak dengan fitnah siber ini.

Bermu'amalahlah berlandaskan syari'at. Berbisnes di alam maya juga perlu bersyari'at. Sebenarnya banyak perkara positif yang saya lihat dan dapat di alam maya, Alhamdulillah. Semoga Allah memberikan pahala berganda kepada insan-insan yang sentiasa menyebarkan aura positif serta berdakwah di alam maya. Sebagai Muslim, kita harus bijak bertindak walau di mana sahaja kita berada. Nak elak daripada ber'alam maya' mungkin tidak kerana inilah zaman kita. Nak menghalang adik-adik kita yang baru memasuki alam remaja untuk tidak memiliki smart phone, tidak mungkin kerana mereka hidup di zaman siber. Maka, didiklah mereka sesuai dengan zamannya. Sentiasalah memohon petunjuk dan taufiqNya agar kita semua dijauhkan daripada fitnah dunia dan fitnah Dajjal.

Allahu Allah..golongkanlah kami dalam kalangan hamba-Mu yang solehin dan muttaqin. Ampunkan kami yang sering lalai dan sering melakukan maksiat kepadaMu.

Ummu Nafisah
Baiti Jannati

Wednesday, August 13, 2014

Half Way 2014

Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillah atas helaan nafas, atas nikmat Iman, Islam dan usia. Sanah helwah Zauji aka Abu Nafisah atas 28 tahun usia di dunia ini. Teruslah membimbing Umi dan Amani menuju redha Allah.

Masa amat terbatas. Umi mencuri sedikit waktu usai menyiapkan write up sebentar tadi. Umi akan menghadap spreadsheet yang agak memeningkan mata sebentar nanti. Alhamdulillah atas izin Allah Umi diterima bekerja sebagai Pegawai Penyelidik di USM. Amanah yang besar bertambah. Amanah kepada Abi dan Amani tidak boleh dikesampingkan. Terkadang ada penat, tertekan dan mahu putus asa. Lantas Umi beristighfar, mengingat kembali tujuan asal Umi bekerja dan mereflaksikan kepada Mak Umi yang sehingga hari ini masih bekerja. Mak kadang kala mengantuk di sekolah dek terpaksa berjaga malam menjaga anak-anak Mak Lang (adik Umi). Semoga Allah mengganjar Mak dengan ganjaran terbaik yakni SYURGA!

Sudah lebih separuh penggal tahun 2014. Negara tercinta kita tidak lari dengan pelbagai kisah suka duka. Sebelum Umi lahirkan Amani, kita semua dikejutkan dengan kehilangan pesawat MH370 sehingga hari ini. Kemudian dalam keadaan saudara-saudara kita di Gaza dibantai hebat oleh Zionis laknatullah, Malaysia sekali lagi dikejutkan dari mimpi indah tentang terhempasnya pesawat MH17. Allah, berganda kesedihan sebagai umat Islam dan sebagai rakyat Malaysia. 

Saudara-saudara kami di Gaza, mereka sudah dijanjikan syurga insyaAllah. Kita tidak mampu berada di kedudukan mereka. Lalu apa usaha kita? Mari memboikot barangan yang dikeluarkan oleh Yahudi. Boikot dengan ilmu, bukan dengan emosi melulu. Matlamat kita adalah untuk menjatuhkan ekonomi mereka, biar patah kaki mereka. Ada yang mengatakan boikot kita tidak memberi kesan pun kepada ekonomi mereka kerana mereka merupakan peneraju ekonomi dunia. Namun imbaslah kembali kisah seekor burung yang cuba memadamkan api besar yang mahu membakar Nabi Ibrahim a.s. Apabila ditanya kenapa engkau yang hanya mempunyai paruh kecil mahu memadamkan api wahai burung? Lalu jawab burung, aku tidak mahu disoal Allah di Hari Kiamat kelak, apa usahamu ketika melihat Nabiku dibakar? Nah, inilah usaha kita, biar nampak kecil dan seolah tiada kesan tetapi kita ada jawapan di hadapan Allah kelak bahawa usaha ini kita lakukan untuk membantu saudara-saudara kita di Gaza.

Kisah pembantaian umat Islam tidak sepi pada setiap zaman. Namun kita yakin bahawa Islam pasti akan menang! Menghalakan teropong kepada Malaysia kembali; kini hangat mengenai isu MB Selangor. Pelbagai spekulasi timbul namun saya secara peribadi menyokong kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Presiden Tn Guru Hj Hadi Awang dan Majlis Syura. Sebagai ahli di bawah, kita wajib taat dan wala' kepada pemimpin kita. Fahami erti wala' dengan sebenarnya. Jangan ringankan tangan kalian untuk menyebarkan fitnah di alam maya (baca: facebook/twitter/dll) walhal kita tiada fakta atau bukti mengenainya. Nampak remeh tetapi tanpa sedar kita turut terperangkap dalam perang siber ini, na'uzubillah!

Semoga Allah memelihara Gaza. Semoga Allah menghindarkan kita daripada fitnah dunia dan semoga terlerai segala kekusutan dan krisis MB Selangor. 

Dari Irbadh bin Sariyah r.a, katanya : Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw akan satu nasihat yang menggentarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, ‘Ya Rasulullah, seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali, maka berilah pesanan kepada kami.
Lalu Baginda saw bersabda, “Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba.
Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan Sunnah ku dan sunnah para Khulafa Ar-Rasyidin Al-Mahdiyin (Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali r.a) dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baharu (bid’ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid’ah itu sesat.” (Riwayat Abu Daud dan At-Tirmidzi)

Ummu Nafisah
Baiti Jannati 

Wednesday, May 14, 2014

Ahlan Wasahlan Nafisah Amani ^_^

Bismillahi walhamdulillah

14 Rejab 1435H

Nafisah Amani, nama yang diilhamkan Allah kepada Abi tika menunggu Ummi di bilik menunggu dewan bersalin. Semoga anak Ummi dan Abi bisa mencontohi Sayyidah Nafisah r.anha yang merupakan puteri Hasan al-Anwar bin Zaid bin Hasan bin Ali dan Sayyidah Fathimah az-Zahra', puteri Rasulullah s.a.w.

Catatan Ummi hari ini dan insyaAllah selepas ini mungkin ringkas dan pendek tetapi Ummi mahu ianya bermanfaat kepada sesiapa yang membaca. Ummi mentinta buat tatapan Ummi di kala Ummi sudah di usia senja mungkin biiznillah, agar Ummi dapat menyelak kembali catatan kelahiran puteri sulung Ummi dan Abi ini. 

Kelahiranmu adalah satu anugerah, rahmat dan detik yang ditunggu-tunggu oleh Ummi dan Abi sayangku. Saat Allah mengirimkanmu dan meletakkanmu di dalam rahim Ummi, Ummi tahu Allah Yang Maha Pengasih mendengar doa Ummi yang banyak dosa ini. Allah mengurniakan zuriat kepada Ummi dan Abi pada usia 1 tahun lebih pernikahan kami, Alhamdulillah.

Hari ini usiamu sudah 57 hari anakku. Alhamdulillah Allah Al-Hayyu masih menghidupkan Amani, Ummi dan Abi untuk terus belajar menjadi hamba-Nya yang bersyukur dan terus berusaha menyebarkan hasanah kepada umat. Betapa syukurnya Ummi diizinkan Allah untuk memeluk, mencium dan menyusukan Amani walaupun masih kekok untuk Ummi. Ummi melihatmu sedari kamu basah dengan darah saat dilahirkan hingga hari ini kamu sudah besar dan comel, subhanallah!

Ummi akan terus menerus berdoa dan berusaha untuk menjadi Ummi terbaik untuk Amani dan ratu hati terbaik untuk Abi insyaAllah. Ummi baru mengerti akan hebatnya perjalanan dan tarbiyah menjadi seorang ibu, susah payah menjaga, menyusu dan membesarkan anak sendiri. Insafnya Ummi, hebatnya Mak kepada Ummi, Mak kepada Abi dan seluruh ibu di dunia ini.

Nafisah Amani,
Setinggi mana pun kasih Ummi buat Amani, tinggi dan besar lagi kasih sayang Allah kepada Amani.
Sehebat apa pun keperluan yang Ummi Abi sediakan untuk Amani, semuanya daripada Allah jua anakku.
Ummi dan Abi hanyalah wasilah lahirnya kamu di dunia fana ini.
Ingin Ummi khabarkan bahawa peran sebenar dan utama kita adalah 'abdullah dan khalifah Allah.
Semoga Ummi tidak lupa. Semoga Amani juga tidak lupa ya sayang..

 Amani's first day



Amani and Opah

Nafisah Amani Bt Mohd Hafiz

Catatan Ummi|Khaulah

Sunday, February 23, 2014

Hopefully A Bright Move

Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillah praises to Allah, the best planner above all plans made by us. I pray to Allah, hopefully He blessed my plan and all my intention in whatever matters I did. Ya Ilahi anta mathlubi..

Last Saturday which was yesterday I decided to meet Dr Fadzila Azni, a senior lecturer at ISDEV USM Penang. Masha Allah, Allah always be nice to me since I thought I can't met her on that day. At first, I felt uncomfortable to have an appointment with her during weekend as I knew that weekend is a family time for a career woman like her. After waiting for the non-reply sms and call that I'd made, finally I told Abang to continue our plan going to USM. I tried to boost myself by positively think that Allah had done the best for me. InsyaAllah I can meet Dr by Allah's will. Who knows right?

We arrived at Islamic Development Management (ISDEV), School of Social Science about 10.30 am. Bismillah, I tried to make another call to Dr. Alhamdulillah within 10 seconds she picked up the phone. She said that she just read my message and she will be arrived at USM within 15 minutes. Alhamdulillah, oh Allah, You are very kind and nice to me, Allahu Akbar! So always husnuszhon to Allah, Allah always be by our intention.

My first impression to Dr Fadzila is subhanallah, her face is alike my naqibah; Ustazah Norhafizah Musa :). Masha Allah I feel grateful with this gift; Allah always granted me with soleh and solehah people throughout my story life. She welcomed me with her warm smile and accompanied by her adorable son, 'Ilman :). What a wonderful moment, alhamdulillah ya Rabb!

I started my conversation by building a rapport; asking where she live, how she came to USM and another few personal questions. Then I threw out all my queries about ISDEV, the courses, life of PhD's student, financial aids and chances of being hired as a staff in USM. Dr. was patiently answered my question one by one with her bright smile. I nodded while listening to her explanation and experiences being a member of ISDEV's family.

ISDEV is very unique. I notice that staffs and students are having a strong ukhuwwah by spending their time and attending the programs together. They organized lots of beneficial and ritual program routinely and all of them were supporting each other by assuring those programs succeed. ISDEV was mesmerized me and I fall in love with ISDEV!

After discussing and having few QnA session with Dr Fadzila about an hour, I asked her permission to leave. I wanted to have series of appointment with her and she agreed. She undoubtedly giving permission to call her at anytime I need her advise, alhamdulillah. May Allah blessed you Dr. Fadzila :)

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. Allah has showed me the way and it's my choice either to take or leave it. I believe that Allah always be with me and will always assists me in anytime at anywhere. I do hope this is a bright move to a long and colorful journey of PhD! PhD, here I come!


Tuesday, February 18, 2014

Baby and PhD?

Bismillahi walhamdulillah

After polishing my not-so-fluent English writing on the previous post, I tried to write again, and maybe again, insyaAllah. Practice makes perfect right?

After having a long journey of my pregnancy (I reach 35wks 5days today), I thought of the moment of delivering my baby. All mix feelings overwhelmed me right now and sometimes it threatened me =(. This morning I had warm chit chatting with other pregnant mom whilst we're waiting for our US KUB (kidneys' ultrasound) at Kulim Hospital. Alhamdulillah how glad to hear her amazing moment of delivering her three daughters. I pray to Allah and wish to have the same moment like her, ameen.

Reading, listening, watching and discussing the moment of giving birth were so exciting and reminding me about my mother's sacrifice in delivering 9 of us. Indeed, only Allah can reward her. I tried to practice all the tips especially the tips to facilitate maternity as I know those are part of our effort as a servant of Allah. May Allah ease everything, ameen.

During this pregnancy's phase, I am also become a job seeker; updating resume and sending all around northern universities. Yes, we must put an effort and a BIG EFFORT in whatever we do and plan. But not and ever forget to the BEST PLANNER of us, Allah SWT. I always and always try to remind myself to put Allah first in each single decision that I want to make. I knew that Allah always has the BEST PLAN to His servant.

One of the universities that I'd applied had rejected my application since I'm not yet having PhD. Oh that made me quite stressed and pushed me to further the PhD! Furthermore there are quite numbers of my friends were pursuing their PhD in this year. Aha hope to absorb their PhD's spirit too!

My husband encourages and 100% supports me in doing my PhD =), that was so touching and motivating me dear! And he persuades me to doing abroad! Hmm, a lot things to be prepared dear and let's have an open table haha =p

Yeah, starting today, I must add on a new 2014's GOAL>>PhD! Perhaps I'll have two babies this year? My own baby and my PhD? Dear Allah, please gives and shows the best for us. Pursuing PhD is not about having pride and honor(na'uzubillah), but for the sake of knowledge itself. Remembering myself that Allah's knowledge is limitless and no boundaries of it. If you have chances to study, so go for it! Everyone can hold Degrees, Masters or PhD, but how many of us can practice and convey our very little knowledge that we have to the ummah and Islam?


**A bit reminder to Ummi**

Friday, February 7, 2014

When I miss my Mujahids and Mujahidahs..

Bismillahi walhamdulillah

It's Friday today! Don't forget to do plenty of Solawah and read Al-Kahf! Don't let your time flies with no benefits and without practice the sunnah. Sometimes you feel hard to practice but bear in your mind that you are doing virtues and definitely you will be rewarded by Allah for it. Have faith on it my brothers and sisters! 

Scrolling down the faces of my nieces and nephews on my father's FB threw me to my Juliana's. I smiled and thanked Allah for bringing me chances to see, laugh and enjoy every moment with my love. Abah and Mak were the most and very important persons for 9 of us. Their sacrifices will never be paid forever, only Allah can reward all their kindness and sacrifices to their child and grandchild.

My first brother, Faidz was doing well in his study and career. Alhamdulillah he got married to a beautiful lady, Shida and was granted an adorable daughter, Humaira. Humaira looks alike her father or so called 'anak papa'. She is so cute especially when she's smiling and so slim compared to her cousins hehe..

Next will be my first sister, Nienah. Alhamdulillah Nienah is doing her housemanship (HO) in HSB Alor Star, the place of born of her second son. Nienah met her husband at Cairo and they got married there plus granted with first son, Fathi. When Fathi turned 1 year 1 month old, he got his sparring partner which is Imad. Oh these two mujahids are sooo adorable and become qurratu'ain for us. Fathi is such confused with his new family member as he just a cute toddler and know nothing about having a little brother. Oh poor Fathi but he always entertained us with his dance and loud speaker of his voice (read: screaming and yelling) when being bullied by his Mak Su. Below were the memorable moments with two of them. Oh how I missed them badly :(



My second sister, Dedek also had a beautiful daughter with a beautiful name, Nur Maryam Sakura. Her husband loves the name of flower and wants to perpetuate it on their child's name. Cute right? We called her Maryam or sometimes in a short way, just Yam haha ^^. Maryam is an independent baby, she knew her father still studying and always be a good girl to her mother. Well done dear! Currently Dedek settled down with her family in law in Penang. 

The rest of my brothers and sisters still single and available hehe..I'll make sure they finish their study before thinking about getting married haha..it's okay to stick the rule for this millenium teenagers right? Zaki will finish his degree study this year, Fatimah is still doing his Diploma of Medical Assistant, Umar is just a beginner student of Al-Azhar's University, Aqil is starting his new Form 4's life at SMAP Bentong and the last one, Aisyah will sit for UPSR this year. Done the short story of my lovely siblings! Praise to Allah for having and growing up with them since I was born till today..Alhamdulillah thumma Alhamdulillah :)

Khaulah
Baiti Jannati

Wednesday, January 29, 2014

Diari Ummi

Bismillahi walhamdulillah

Ummi kini sudah berada pada 32 minggu dan 6 hari kehamilan. Subhanallah, Tabarokallah! Seakan tak percaya rasanya, seolah baru semalam Ummi baru saja mengetahui bahawa Ummi hamil! Fasa sekarang adalah fasa yang mencorak pelbagai rasa dalam diri Ummi; rasa tidak sabar bertemu anak Ummi ni dan dalam masa yang sama rasa gementar dan takut juga dalam menghadapi proses bersalin nanti. Allahu yusahhil!

Persiapan mental dan fizikal harus disiapkan semantapnya. Ummi telah membaca perkongsian perjalanan kelahiran daripada sahabat-sahabat dan rakan-rakan Ummi. Masha Allah banyak manfaat yang Ummi peroleh sementelahan ini adalah kali pertama pengalaman Ummi hamil. Ada cerita positif dan ada cerita negatif. Ummi membaca semuanya dan Ummi cuba mengambil daripada sisi positifnya insyaAllah. Di dalam bacaan Ummi tentang Gentle Birth, seeloknya ibu yang hamil membayangkan gambaran yang positif sahaja agar emosi si ibu sentiasa dalam keadaan tenang, relaks dan nyaman dalam menghadapi proses kelahiran insyaAllah. 

Adik-adik Ummi iaitu Mak Lang dan Mak Cik juga berkongsi kisah bersalin mereka. Alhamdulillah sedikit sebanyak ianya membantu Ummi dalam memvisualkan gambaran persalinan; contohnya keadaan di dalam Bilik Bersalin, prosedur-prosedur yang dilakukan dan hak-hak ibu yang boleh diminta kepada perawat terutama dalam soal aurat dan kaedah rawatan (baca: Epi/cesarean dll)

Selain itu, persiapan fizikal untuk anak Ummi juga sudah Ummi dan Ayah siapkan semampu kami insyaAllah. Baju, napkin, sarung tangan kaki, barut, pampers, wet tissue, tilam bantal sponsored by Mak Tok, mandian dll. Seboleh mungkin kami cuba untuk memberikan kelengkapan yang terbaik untukmu anakku sebagaimana yang kami peroleh daripada orang tua kami dahulu.

Sudah tentu Ummi tidak melupakan persiapan rohani untuk anak Ummi ini. Ummi yakin bahawa persiapan rohani adalah kunci utama dalam pembinaan ruh, akhlak, emosi dan seterusnya fizikalmu anakku. Ummi tidak lupa untuk membacakan ayat-ayat Allah, berzikir sambil mengusap perut Ummi dan sentiasa mendoakan kesihatan dan kesejahteraan anak Ummi yang sedang bergembira berada di dalam rahim Ummi ini. Semoga anak Ummi keluar dari dalam rahim Ummi dengan sihat dan selamat insyaAllah.

Allah adalah tempat kebergantungan Ummi dan semua makhluk. Tidak wujudnya diri Ummi, dirimu anakku dan segala yang ada di dunia ini tanpa izin-Nya. Allahu Akbar! Betapa kerdilnya diri Ummi apabila mengenangkan segala nikmat yang dicurahkan-Nya. Justeru, jadilah kita hamba yang sebenar-benarnya ya anakku. Dengan nama Allah kita hidup dan dengan nama Allah kita akan kembali pada-Nya kelak.


Khaulah|Ummi
Baiti Jannati

Wednesday, January 15, 2014

Pembuka Tirai 2014

Bismillahi walhamdulillah

Lama sungguh tidak mentinta di laman LC. Kurangnya membaca menjadi salah satu asbab tumpulnya idea untuk menulis, oh betapa menurunnya graf membaca sekarang :(

Alhamdulillah fasa kehamilan sudah beranjak ke minggu 30. Subhanallah, pantasnya masa berlalu! Jika kita tidak menjadi orang yang menghargai masa, maka rugilah kita :(

2013 sudah berlalu meninggalkan kita. Bagaimana pencapaian kehidupan yang dilalui sepanjang tahun lepas? Bagaimana tingkatan IMAN dan AMAL kita? Jawapannya berada di dalam kocek masing-masing; semak, nilai dan berilah markah masing-masing, termasuklah diri saya sendiri.

Jan 2014 dan Ulangtahun Pernikahan ke-2

Alhamdulillah, sudah 2 tahun rupanya diri ini menjadi suri kepada Zauji. Subhanallah! Tabarokallah! Semoga Allah menerima segala amal ibadah saya dalam menunaikan amanah-Nya selain sebagai hamba Allah, juga sebagai seorang isteri.

Masih terlalu banyak perkara yang harus dipelajari tambahan dalam mempersiapkan diri kami untuk menerima amanah yang besar, qurratul'ain yang ditunggu-tunggu :) Bimbinglah kami untuk menjadi ibu bapa terbaik untuk zuriat kami Ya Allah..

Dalam usia kehamilan yang memasuki trimester ke-3 ini, Ummi menerima amanah untuk mengajar anak-anak cilik membaca Al-Quran dengan lancar dan sempurna, insyaAllah. Alhamdulillah anak Ummi sentiasa memberikan kerjasama yang baik. Jom kita menjadi orang yang aqrab dengan Al-Quran anakku!


Warkah Ummi|Khaulah
13 Rabi'ul Awwal 1435H