Posts

Showing posts from November, 2011

Devotees^Berjalan Tanpa Henti

Image

Bekerja Keras!

Image
Bismillahi walhamdulillah
Manusia sering sahaja merungut, tidak cukup 24 jam sehari katanya..Lalu, mahu berapa jam sehari? 48 jam? 72 jam? Rasanya jika diberikan 100 jam sehari pun pasti tak cukup juga jika masa itu tidak diurus dengan baik.
Acap kali kita sering bercakap tentang masa, diperingatkan tentang masa, membaca tentang masa dan kalamullah juga menyebut tentang MASA dengan banyaknya! Masya-Allah, masih tidak malukah kita dengan Allah? Nampak sangat kita yang masih tidak bijak menguruskan masa yang berkualiti dalam hidup kita.
Diskusi bersama rakan-rakan sekelasku petang tadi, Sya juga Nadia menerbitkan rasa insaf di hati ini. Kami sama-sama berkongsi rasa, meluahkan beban yang dipikul pada semester kali ini. Rupanya bukan aku sahaja merasakan beban ini, mereka juga turut merasainya. Benarlah, beban perasaan itu jika diluahkan kepada insan senasib, rasa kurang sedikit tekanannya, Alhamdulillah..
Bukan mahu merungut apatah lagi menyesali dengan perjalanan Master kami, tetapi dengan…

Menginjak Tanah Serambi Makkah

Bismillahi walhamdulillah
"Nekadnya Fizah!" housemate-ku menyuarakan rasa kehairanan apabila keputusan adhoc dan sedikit 'gila' mungkin aku ambil pada hari Sabtu petang yang lalu.
Aku hanya senyum. "Kite nak gamble je ni, kalau ada tiket, kite pegi lah Kelantan, kalau xde, kite balik rumah.." selamba aku menjawab.
Selepas Asar, aku memulakan langkah ke Mid Valley, mencari sedikit buah tangan buat bakal pengantin. Bismillah, ya Allah perkenankanlah segala perjalananku pada hari ini. Rupanya best juga meronggeng seorang diri ini, rasa bebas! Alhamdulillah..
Wajah-wajah ikon 'backpackers' menyinggah di tubir mata. Seakan merasakan mereka turut bersamaku dalam pengembaraan soloku ini. Benarlah apa yang kalian katakan, menjadi seorang backpacker amat mengujakan dan mengghairahkan! Diri terasa benar-benar seorang musafir, menterjemahkan nilai pemusafiran sebenar di dunia fana ini.
Menikmati ayat-ayat manzhuroh-Nya (adik burung kiwi, 2011)~ anda benar adinda! D…

Dia; Eksotik dan Cinta

Image
Tidak tahu di mana harus aku mulai
Mahu merakamkan apresiasi kepada adikku ini
Tidak pandai menyusun madah, mengatur kata juga
Namun jauh di sudut hati, hanya Allah yang tahu rasa syukur ini, alhamdulillah..


Aku merasakan masa yang ada semakin suntuk dan singkat,
Ingin masa-masa aku yang berbaki ini dihabiskan dengan adik eksotikku ini,
Eksotik, kenapakah?
Pelikkah adik aku yang seorang ini?
Hanya yang mengenali empunya diri akan tahu ke'eksotik'an beliau..


Aku tidak pernah menyangka akan diberi izin dan kesempatan oleh-Nya lagi,
Bertemu mata, berkisah itu-ini, menganyam mimpi dan berkembara kasih dengan si adik,
Alhamdulillah semulia-mulia ucapan..


Adik yang penuh dengan cinta,
Adik yang sentiasa meraikan sahabat, teman, kawan,
Adik yang sanggup berhabis wang, idea dan tenaga untuk Islam,
Adik yang berjiwa besar, berjiwa seluas langit bak kata Hajar,
Adik yang semangatnya menyala-nyala,
Dialah adik yang selalu menjadi 'booster' terkuat aku!


Selalu sahaja kami dengki-mendengki,
Bersaing-…

My Eid Adha's Theme Song

Image
Waiting For The Call lyrics

Miles away, oceans apart
never in my sight always in my heart
the love is always there it will never die
only growing stronger a tears rose down my eye

I am thiking all the time
when the day will come
standing there before you
accept this Hajj of mine

standing in ihram, making my tawaf
drinking blessings from your well
the challenges that I have suffered
and might were rekindles my imaan

O Allah! I am waiting for the call
praying for the day when I can be near the Kabah wall
O Allah! I am waiting for the call
praying for the day when I can be near the Kabah wall

I feel alive and I feel strong
[- From: http://www.elyrics.net/read/i/irfan-makki-lyrics/waiting-for-the-call-lyrics.html -]
I can feel Islam running through my Veins
to see my muslim brothers, their purpose all the same
greeting one another, exalting one True Name
I truly hope one day that everyone’s a Muslim.
that they remember you in everything they say

standing in ihram making my tawaf, making my tawaf
drinking blessing…