Perlumbaan Akhirat

Bismillahi walhamdulillah

Meninggalkan dunia blog dalam waktu yang agak lama. Hambatan senarai amanah amat meruntun masa dan kudrat diri yang terkadang masih lemah dan malas. Sedangkan tuntutan kepada gerak kerja Islam ialah mengikuti segala suruhan pemimpin dalam keadaan senang atau susah, rajin atau malas, lapang atau sibuk, berharta atau tidak. Allahu Rabbi..diri ini masih lemah dibaluti hawa nafsu sendiri.

Manusia lewat hari ini berlumba-lumba dalam mencari harta. Ya, tidak dinafikan membuka pintu rezeki itu adalah tuntutan di dalam agama. Membuka pintu rezeki di dalam bidang perniagaan bertambah berkat kerana umum mengetahui bahawa 9/10 daripada rezeki adalah datang daripada perniagaan. Namun, dalam kesibukan kita mencari harta jangan pula diabaikan perlumbaan kita menuju Akhirat. Bekalan ke sana jauh lebih penting untuk dipersiapkan hari ini.

2,3 minggu belakangan ini, kami menerima khabar kematian mengejut mengenai rakan sekerja suami dan seorang pelawak tanahair. Terkejut dan menginsafi diri bahawa kematian itu datang walaupun tanpa sebarang signal. Manusia yang zahirnya bertubuh tegap lagi sihat apabila ajalnya adalah di dalam tidur, maka begitulah yang tertulis untuknya. MashaAllah Tabarokallah! Apabila membayangkan tubuh sendiri di tempat mereka, masih tidak tahu bagaimana nasib diri ini. Amalan apakah yang benar-benar ikhlas dan layak dipersembahkan buat Tuhan?

Ayuh saudara-saudara seagamaku! Kita perbaiki amal ibadah kita. Kita cuba mendirikan solat tepat pada waktunya. Jangan sesekali meninggalkan Al-Quran yang bakal menerangi kubur si pembacanya. Zikrullah biarlah basah di hati dan lidah kita. Sesungguhnya perlumbaan menuju Akhirat lebih dicintai orang-orang soleh dan mereka bersungguh-sungguh dalam melipatgandakan amal ibadah mereka.



Sekian tinta hari ini. Jom tunaikan solat Zuhur.
Wassalam.

Ummu Nafisah
03/12/15

Comments