Matematik Tambahan Yang Merumitkan

Bismillahi walhamdulillah

Hampir berakhir cuti penggal ketiga persekolahan bagi sesi 2023/2024. Hari ini saya kembali ke sekolah, menggalas amanah dalam Perkampungan Akademik Siri 2. Siri 1 telah pun diadakan pada bulan Ogos yang lalu.

Tahun ini merupakan tahun keempat saya menjadi guru Matematik Tambahan bagi kelas peperiksaan SPM. Tahun-tahun yang sudah saya lalui ialah tahun 2017, 2018 dan 2021. Kegerunan di hati masih ada apabila mengajar 'killer subject' ini. Soalan-soalan dalam peperiksaan SPM sesungguhnya sukar diramal.


Kami diberi masa selama 4 jam dalam perkampungan akademik ini. Saya cuba merangka strategi yang boleh meraikan semua peringkat kefahaman pelajar. Maka saya telah mengadakan kumpulan-kumpulan kecil dan melantik Guru Muda bagi membantu saya dalam kumpulan mereka.

Anak-anak pelajar saya ini bijak belaka. Alhamdulillah sepanjang pemerhatian saya hari ini, saya dapati guru muda telah memainkan peranan dengan sangat baik, malah memberi penerangan yang jauh lebih baik daripada saya. Benarlah kata sifu Matematik Tambahan saya, Cikgu Wan Suhaimi bahawa apabila rakan sendiri yang mengajar, mereka lebih mudah faham. Lenggok bahasa yang sama antara mereka membuatkan mereka lebih enjoy belajar. Alhamdulillah, seronok saya melihat kesungguhan mereka belajar hari ini 😊

Mohon semua sahabat mendoakan anak didik saya dan semua calon SPM 2023 agar diberi kefahaman yang baik, ingatan yang kuat dan menjawab soalan dengan lancar. Aamiin Ya Mujib.

#sifargagal
#cemerlangmatetamb
#mtsddihati
#huffazhebat

Comments