Kuatkanlah Kesabaranmu

.Cerita Semalam.

Alhamdulillah saya telah pun selesai menduduki semua peperiksaan akhir bagi sem ini, Sem 1 09/10. Ya Allah, luluskanlah semua paper saya dengan cemerlang, Ameen. Keluar dari dewan exam, memang terasa sedikit kelegaan dek kerana usai sudah peperiksaan bagi semua subjek di UIA yang telah saya ambil. Namun tidak dinafikan masih terselit rasa kerisauan dan kebimbangan yang teramat mengenangkan natijah yang bakal diperoleh nanti. Semoga Allah membantu..

Malamnya, saya mengajak 3, 4 orang sahabat saya makan malam di Awana, dekat Tanjung Lumpur. Tiada sebab apa pun sebenarnya, lebih kepada mahu meraikan sahabat yang akan meninggalkan bumi Kuantan sem hadapan, Dayah. Sesekali berjumpa, macam2 cerita yang kami borakkan..terima kasih sahabat2 kerana sudi menjadi teman tawa dan sedih saya.



Ingin sekali saya dedikasikan entri kali ini kepada seorang sahabat baik saya yang sangat saya kagumi kekuatan dan kesabaran beliau. Sahabat ini dekat dengan saya, dekat sekali. Sejak matrik lagi saya mengenali beliau. Itqan dan bersungguh2 sekali dalam pelajarannya. Selalu tersenyum dan ceria plus peramah =) Pendek kata, bila berjumpa, ada sahaja cerita yang ingin dikongsi.

Tetapi Allah itu Maha Tahu dan Maha Penyayang. Sahabat saya ini diuji dalam akademik beliau. Dahulu, saya sering bersama beliau, beriringan ke kelas dan ke perpustakaan. Tetapi semester ini, jarang sekali. Sungguh, adakah kerana kesibukan saya yang membuatkan saya jarang bertanya khabar beliau? Maafkan saya teman. Di kala nti dalam kesedihan dan perlukan support, saya tak dapat menemani..

Lalu saya cuba luangkan masa bersama beliau semalam. Saya peluk dia erat. Rasa diri ini sangat berdosa sebab tak dapat membantu beliau. Maafkan saya sahabat. Allah pilih nti sebab Dia tahu nti kuat, kuatkanlah kesabaranmu sahabat kerana Allah bersama orang2 yang sabar. Hanya itu yang mampu saya katakan kepada sahabat saya yang seorang ini.

Sahabat, ketahuilah bahawa setiap kegagalan dalam hidup ini bukannya bermakna tiada kejayaan pada hari esok. Saya sangat2 yakin bahawa orang2 yang berjaya pada hari ini adalah mereka yang pernah menghadapi kegagalan dalam hidup mereka. Kegagalan itulah yang menjadikan mereka kuat dan terus bangkit untuk memburu kejayaan demi kejayaan sehingga hari ini!

Dan saya nak nti juga begitu. BANGKIT dan SEMANGAT ye sahabat! Nti boleh!

"Ya Allah, kuatkanlah kesabaran kami dan masukkanlah kami dalam golongan orang2 yang bertaqwa dan sabar dalam menghadapi ujian-Mu. Kami amat2 membutuhkan-Mu."


Comments

  1. Memang sedih bila berpisah ngn shbt perjuangan...tmbh2 dgn yg dah lama knl..huhu

    ReplyDelete

Post a Comment