Skip to main content

Mengisytiharkan Zero Rehat Buat Diri

Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillah, setinggi apa pun kalimah yang dianggap makhluk tinggi, tinggi lagi kalimah pujian kepada Raja segala Raja, Allah Rabbul Jalil. Terpanggil untuk menconteng rasa di dinding LTC yang rasanya sudah lama membeku, penuh lingkaran sawang mungkin. Bukan mahu membuka pekung di dada, tetapi rasanya inilah medan yang mampu untuk aku leraikan sedikit sesak di dada, sedikit, hanya sedikit..dan sudah tentunya hanya Allah yang lebih mengetahui perasaan seorang aku ini.

Tika ini, hanya Allah yang tahu betapa sesaknya, beratnya hatiku ini. Tidak tahu mengapa, seolah-olah rasa jauh dengan Allah, astaghfirullahal'adzim! Adakah ini petandanya imanku sedang yanqus? Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah...Ya Allah, aku memohon taufiq dan hidayah-Mu, pandulah aku, bimbinglah aku menggapai redha-Mu..

Meniti hari-hari yang penuh debaran dan sesekali menakutkan membuatkan keresahan dan kebimbanganku menjadi-jadi. Aku tahu dan teramat tahu, Allah sentiasa ada untukku, untuk ibu ayahku, untuk adik-adikku, untuk sahabat-sahabatku..tetapi inilah aku, terkadang tidak mampu menahan kantung lelah yang seakan menghempap seluruh jiwa dan jasadku.

Saat aku bertemu dan bergaul dengan insan-insan hebat di sekelilingku, terlahir rasa kerdilnya diri dek masih tidak cukup persiapan baik dari segi ibadah, ilmu dan mental. Hingga terbisik bisikan-bisikan negatif di minda, astaghfirullah! Ya Allah, kuatkanlah aku dalam mendepani segala mehnah-Mu di hari-hari mendatang. Aku tidak akan pernah tahu apa yang bakal terjadi di hari depanku, maka aku serahkan segala-galanya kepada-Mu ya Ilahi..

Kehidupan insan dan orang biasa-biasa seperti aku ini seperti titik minima dan titik maksima di dalam graf kehidupan. Imannya terkadang naik, terkadang pula turun. Kita insan biasa-biasa ini mampukah seperti insan-insan yang luar biasa itu? Insan yang punya martabat dan kedudukan teristimewa di sisi Allah? Masya-Allah, kepingin sekali aku menjadi insan yang luar biasa itu, insan yang akrab, yang dekat dengan Tuhanku..

Bukankah Allah acapkali berfirman bahawa sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu dimuliakan Allah? Subhanallah, sudah ku temu jawapannya-TAQWA! Ya, Taqwa yang gampang disebut tetapi sukar dan payah untuk memperolehnya. Lantas rasa rindu memuncak kepada Ramadhan kembali menggetarkan sukmaku. Rindu tiada tara aku kepada bulan suci itu..moga Allah memperkenan menyampaikan aku kembali kepada bulan itu.

Aku mengisytiharkan ZERO rehat kepada diri! Ah, bukan mudah melalui hari-hari tanpa bantuan dan pertolongan Allah, bukan? Allahu Allah, bantulah kami dalam setiap langkah kami..doakan aku, ingin menaikkan lengkungan imanku, walau payah, aku yakin Allah ada untuk membantuku. Aku yakin Allah tidak pernah jemu mendengar keluhan insan berdosa seperti aku. Lalu kepada siapa lagi tempat untukku mengadu? Ya Allah, aku ingin menjadi hamba-Mu yang kuat, aku ingin kuat dalam mendepani segala ujian dunia ini..bantulah aku Ya Allah, amin Ya Rabbal'alamin..

Comments

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...