Dunia Seorang Pensyarah; Selamat Tinggal & Semoga Kembali Lagi

Kata Hamka,

“Mengakui kekurangan diri sendiri adalah tangga buat mencapai cita-cita. Berusaha terus bagi mengisi kekurangan adalah keberanian luar biasa.”

Alhamdulillah secara rasminya aku sudah tidak bergelar seorang pensyarah bermula hari ini. Ada sedikit kelegaan, bukan tidak menyukai profesion ini, tetapi aku sedikit tenang kerana telah melepaskan amanah ini dengan sebaik dan seoptimum khidmat yang dapat aku berikan. Semoga ianya dikira sebagai amal ibadat walaupun tidak seberapa sumbangan yang dapat dicurahkan.

Mengambil kesempatan di ruangan maya ini untuk aku merakamkan jazakumullahu khairan jaza’ buat:

1) Ayahanda; Hj Yaakob Abd Manaff (Prof Madya)

2) Pn Jasmani Bidin (Koordinator CS 228)

3) Pn Nooraini Ali (Pensyarah Statistik)

4) PM Raja Sulaiman Raja Lope Ahmad (Pensyarah Matematik)

5) En Mohd Najib (Penyelaras MAT 235)

6) En Khairu Azlan (Penyelaras MAT 285)

7) Pn Rohana Dollah & suami, En Azlan (Pensyarah Matematik)

8) Rakan-rakan seangkatanku (Izleen, Kak Fathonah, Dayah, Siti, Kak Aizura, Wani, Kak Hajar, Wani Ya, Kak Is, Waziah, Raihana dan Faizah). Kalian terbaik! Suka bersahabat dengan anda semua =)

9) Rakan pensyarah PTFT Finance (Fatin dan Maimun). Tahniah atas konvo kalian hari ini!

10) Dan semua warga UiTM Perlis yang telah banyak sekali membantu dan memberi tunjuk ajar sepanjang 5 bulan berkhidmat di sini. Hanya Allah sahaja yang layak membalasnya.

Sesungguhnya banyak sekali ilmu dan pengalaman yang ditimba sepanjang bergelar seorang pensyarah sambilan di sini. Terima kasih sekali lagi kepada UiTM Perlis yang telah memberikan kepercayaan kepadaku untuk menggalas amanah ini. Insya-Allah, mutiara-mutiara berharga yang ku perolehi di sini akan aku semat erat, buat bekal menuju perjalanan yang masih panjang.

Dengan berbesar hati aku ingin berkongsi dengan para pembaca budiman akan info-info menarik kerjaya sebagai seorang PENSYARAH UNIVERSITI. Anda berminat? Bolehlah teruskan pembacaan =)

Kelayakan Masuk

Mengikut perbekalan skim perkhidmatan Pensyarah Universiti, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 20 tahun 2008 menetapkan bahawa kelayakan masuk ke kerjaya Pensyarah University adalah seperti berikut:

  1. Ijazah Sarjana dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan dari institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya atau
  2. Ijazah Sarjana Muda Seni Bina atau Diploma Lanjutan dalam bidang berkenaan yang diiktiraf oleh kerajaan dan institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya serta telah berdaftar penuh dengan Lembaga Arkitek Malaysia atau
  3. Ijazah Doktor Perubatan Veterinar dan Diploma Lanjutan dalam bidang berkenaan yang diiktiraf oleh kerajaan dari institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya atau
  4. Kelayakan Perubatan Veterinar yang berdaftar sebagai Doktor Veterinar di bawah Jadual II Bahagian I, Akta Doktor Veterinar 1974 dan Diploma Lanjutan dalam bidang berkenaan yang diiktiraf oleh kerajaan dari institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya atau
  5. Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan dari institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.

Profil Kerjaya Pensyarah Universiti

- Kerjaya sebagai pensyarah universiti hanyalah berada di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) sahaja.

- Kerjaya ini mempunyai kepelbagaian dari sudut penggunaan skim perkhidmatan.

Penempatan

Tentulah di universiti! Menara gading tempat bercambahnya ilmu pengetahuan, melahirkan insan cemelang, pemimipin masa hadapan. Berasaskan kepada bidang dan pengkhususan, anda akan ditempatkan di jabatan atau fakulti yang sesuai dengan bidang dan kepakaran anda itu.

Nota kaki: Berdasarkan pengalaman saya yang sedikit ini, jika anda betul-betul ingin menceburkan diri dalam dunia pensyarah, eloklah Ijazah Sarjana Muda dan Sarjana anda adalah daripada bidang yang sama. Apabila saya dikhabarkan begini, dalam fikiran saya, adakah universiti-universiti di Malaysia mengamalkan narrow-minded dalam memilih pensyarah yang memiliki latar belakang yang berbeza untuk Ijazah Sarjana Muda dan Sarjana mereka? Anda juga boleh memikirkannya..Bagi saya, saya ingin memecahkan tradisi ini. Pada hemat saya, memiliki Sarjana dalam bidang yang berbeza dengan Ijazah Sarjana Muda adalah satu bonus kepada individu tersebut. Ianya boleh menjadi satu nilai tambah kepada seseorang pensyarah dalam memperluas lagi cakupan ilmu mereka.

Prospek Masa Depan

- Kerjaya sebagai seorang pensyarah sudah begitu kukuh dan sentiasa diperkukuhkan.

- Seorang pensyarah akan menjadi semakin mahir dan pakar dalam bidangnya.

- Contoh: Jika anda mengkhusus dalam bidang Matematik, anda hanya akan melaksanakan tugas-tugas akademik dalam bidang matematik sahaja. Tidak ada perkataan lain kecuali anda menjadi semakin mahir dan pakar dalam bidang anda.

Keistimewaan Kerjaya Pensyarah

- Waktu kerja yang fleksibel, anda datang ke pejabat setiap hari tetapi tidak terikat dengan waktu kerja biasa. Ia bergantung kepada IPTA berkenaan.

- Kenaikan pangkat dalam keadaan istimewa. Anda boleh melompat terus dari DS45 terus ke DS54. Dari pensyarah biasa boleh terus ke Profesor Madya.

Tugas Sebagai Pensyarah

Tugas umum:

  • Memberi syarahan, tutorial
  • Menjalankan penyelidikan dan menghasilkan penerbitan
  • Boleh diringkaskan dalam 7P (pengajaran, penyelidikan, penerbitan, penyeliaan, perundingan, pembentangan dan pementoran)

Anda berminat untuk menjadi sebagai salah seorang pendidik anak-anak muda kita? Saya mendoakan anda berjaya dan didiklah anak-anak muda kita dengan baik. Mereka adalah generasi hadapan yang akan mencorakkan negara kita baik dari sudut agama, ekonomi, politik dan sosial.

Sumber: Rahsia Kerjaya Graduan, Cr. Muhabir Ibrahim terbitan mustread Sdn Bhd.

KENTALKAN MOMENTUM ANDA DAN KEKALKAN USAHA!

Comments

  1. skarang dapat keje lain atau sambung master fizah?

    ReplyDelete
  2. Insya-Allah sambung master awl thn dpn. Doakan ya =)
    Anak2 sihat?

    ReplyDelete
  3. Salam, kalau master matematik education boleh jadi pensyarah ke kak?

    ReplyDelete
  4. Assalam tuan blog...
    Boleh saya jv dengan ttuan blog...

    Maklumat lanjut produk:
    http://www.kerjayapensyarah.blogspot.com/

    wasalam.
    arawiproduction@gmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment