Skip to main content

Mahasiswa Terus Menggugat!

Bismillahi walhamdulillah

21 Oktober 2011 menjadi sejarah bagi seluruh warga UIAM apabila satu demo besar-besaran telah diadakan di hadapan Masjid SHAS selepas solat Jumaat hari ini. Mahasiswa kembali menggugat! Dan sesungguhnya saya rindu untuk kembali bergelar seorang MAHASISWA!

Demonstrasi aman ini bertujuan bagi menyatakan sokongan kepada tokoh ilmuan dan pakar undang-undang terkemuka merangkap pensyarah di AIKOL, UIAM iaitu Prof Dr Abdul Aziz Bari. Siapa yang tidak mengenali beliau, seorang ilmuan yang sangat berani menyatakan pandangan dan hujah dari sudut akademik dan fakta sahih. Namun kenyataan beliau berhubung isu  "Sultan Sharafuddin telah bertitah bahawa baginda amat tersinggung dengan usaha pihak tertentu yang cuba melemahkan kepercayaan dan akidah orang Islam di Selangor" dikatakan sebagai menghina sultan.

Heboh isu ini di semua akhbar, facebook, twitter dan di mana-mana sahaja medium maya. Sekalung syabas dan tahniah saya rakamkan kepada seluruh rakan mahasiswa terutama rakan-rakan UIAM yang mengambil tindakan berani mewar-warkan isu ini dengan menubuhkan page 10000 mahasiswa menyokong penuh Professor Dr Abdul Aziz Bari. Inilah kuasa mahasiswa, kuasa suara anak muda yang tidak berdiri atas satu-satu kepentingan melainkan mereka hanya bersuara untuk menuntut sebuah pengadilan!

Saya masih menunggu berita demonstrasi yang sedang berlangsung di UIAM tika ini. Moga semuanya berjalan dengan aman dan lancar. Menegakkan yang benar lumrahnya memang pahit. Akan tetapi tetaplah dan yakinlah dengan janji Allah, kita berusaha sedaya upaya untuk menegakkan keadilan di dunia ini. Jika ianya tetap ditutup oleh 'tangan-tangan jahat', kita tidak harus takut atau gusar kerana mahkamah Allah di akhirat nanti jauh lebih dahsyat dan menggerunkan.

Suara mahasiswa membela cendekiawan di perkarangan Sultan Haji Ahmad Shah Mosque, IIUM
(foto ihsan: Ust Sya'ari)

Yang mahu terus menjadi seorang mahasiswa;
Khaulah Azwar~

Comments

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...