Mahasiswa Terus Menggugat!

Bismillahi walhamdulillah

21 Oktober 2011 menjadi sejarah bagi seluruh warga UIAM apabila satu demo besar-besaran telah diadakan di hadapan Masjid SHAS selepas solat Jumaat hari ini. Mahasiswa kembali menggugat! Dan sesungguhnya saya rindu untuk kembali bergelar seorang MAHASISWA!

Demonstrasi aman ini bertujuan bagi menyatakan sokongan kepada tokoh ilmuan dan pakar undang-undang terkemuka merangkap pensyarah di AIKOL, UIAM iaitu Prof Dr Abdul Aziz Bari. Siapa yang tidak mengenali beliau, seorang ilmuan yang sangat berani menyatakan pandangan dan hujah dari sudut akademik dan fakta sahih. Namun kenyataan beliau berhubung isu  "Sultan Sharafuddin telah bertitah bahawa baginda amat tersinggung dengan usaha pihak tertentu yang cuba melemahkan kepercayaan dan akidah orang Islam di Selangor" dikatakan sebagai menghina sultan.

Heboh isu ini di semua akhbar, facebook, twitter dan di mana-mana sahaja medium maya. Sekalung syabas dan tahniah saya rakamkan kepada seluruh rakan mahasiswa terutama rakan-rakan UIAM yang mengambil tindakan berani mewar-warkan isu ini dengan menubuhkan page 10000 mahasiswa menyokong penuh Professor Dr Abdul Aziz Bari. Inilah kuasa mahasiswa, kuasa suara anak muda yang tidak berdiri atas satu-satu kepentingan melainkan mereka hanya bersuara untuk menuntut sebuah pengadilan!

Saya masih menunggu berita demonstrasi yang sedang berlangsung di UIAM tika ini. Moga semuanya berjalan dengan aman dan lancar. Menegakkan yang benar lumrahnya memang pahit. Akan tetapi tetaplah dan yakinlah dengan janji Allah, kita berusaha sedaya upaya untuk menegakkan keadilan di dunia ini. Jika ianya tetap ditutup oleh 'tangan-tangan jahat', kita tidak harus takut atau gusar kerana mahkamah Allah di akhirat nanti jauh lebih dahsyat dan menggerunkan.

Suara mahasiswa membela cendekiawan di perkarangan Sultan Haji Ahmad Shah Mosque, IIUM
(foto ihsan: Ust Sya'ari)

Yang mahu terus menjadi seorang mahasiswa;
Khaulah Azwar~

Comments