Isu 'Evergreen' : PTPTN


Seingat saya, sudah lama isu PTPTN ini didebatkan. Alam mahasiswa saya menjadi saksi beberapa siri demonstrasi yang pernah diadakan kerana isu ini. Isu 'evergreen' ini sekali lagi menggemparkan negara apabila pada 7 Jun 2012 (semalam), Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin mengesahkan PTPTN membekukan pinjaman kepada mahasiswa baru UNISEL (malaysiakini.com). Disebabkan itu, ramai pelajar yang menyatakan bahawa mereka terbeban jika PTPTN dibekukan terhadap mereka.

Alasan yang diberikan adalah "Pembekuan itu bertujuan untuk memberi peluang kepada Pakatan Rakyat membuktikan mereka mampu memberikan pendidikan percuma di negeri itu, lapor Utusan Malaysia." Kenyataan ini secara terang-terangan mengandungi unsur politik sehingga mengakibatkan para mahasiswa terbeban.

Saya menyemak balik Visi, Misi dan Objektif PTPTN. Objektif mereka adalah "Memastikan pembiayaan yang efisien disediakan kepada pelajar-pelajar yang layak mengikuti pengajian di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) selaras dengan hasrat Kerajaan bahawa tidak ada pelajar-pelajar yang gagal memasuki IPT atas sebab-sebab kewangan." Secara jelas telah dinyatakan bahawa tidak ada pelajar-pelajar yang gagal memasuki IPT atas sebab-sebab kewangan. Maka di manakah relevannya objektif ini dengan pembekuan pinjaman ini kepada mahasiswa baru UNISEL?

PRU 13 belum lagi berlangsung, mendengar khabar tarikhnya pun belum lagi. Umpama menunggu yang tidak muncul-muncul. Amat tidak wajar alasan pembekuan adalah untuk memberi peluang kepada PR untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat, walhal PR masih belum menjadi kerajaan. 

Justeru, saya sebagai mantan mahasiswa dan kini adalah pelajar Sarjana amat tidak bersetuju dengan isu pembekuan ini. Saya merasai kesusahan menanggung beban kewangan dalam pengajian tambahan yuran pengajian kini lebih tinggi berbanding dahulu. Ketepikan dahulu 'politik ugut' ini wahai politikus yang budiman. Mahasiswa-mahasiswa ini tidak bersalah, mereka dengan niat yang mulia ingin menuntut ilmu tidak harus dijadikan pertaruhan dalam permainan politik anda.

Jangan sampai hasrat murni mereka ini dibatalkan. Ada yang berhasrat untuk berhenti belajar jika PTPTN masih dibekukan. Jika ada yang mengusulkan, "pinjamlah dengan badan pinjaman yang lain", saya kira syarat-syarat badan pinjaman selain PTPTN adalah lebih sukar untuk dipenuhi. Sehingga hari ini bagi saya, PTPTN adalah badan pinjaman dengan dana terbesar yang mudah memberikan pinjaman kepada pelajar-pelajar IPT di seluruh Malaysia.

Saya sebagai seorang pelajar memohon agar isu pembekuan PTPTN terhadap mahasiswa baru UNISEL dibatalkan dengan segera.

Terima kasih.

Khaulah,
8 Jun 2012.

Comments