Thursday, July 12, 2012

An Amateur Housewife

Bismillahi walhamdulillah

Lokasi: Baiti Jannati (Techo Kulim)
Jawatan: Surirumah sepenuh masa

Alhamdulillah, sudah masuk hari keempat mendiami Baiti Jannati kami. Proses adaptasi nampaknya semakin terkawal dan sedikit demi sedikit dapat menarik nafas lega. Walau bagaimana pun, masih banyak kelengkapan yang tidak dapat disediakan dalam tempoh seminggu ini. 'ala kulli hal, hamdalah atas apa yang ada, kami tetap bahagia ^_^

Merasai pengalaman menjadi seorang surirumah amatur sepenuh masa amat menguji iman, perasaan dan masa. Hari-hari awal yang dilalui menerbitkan sedikit rasa bosan dek keseorangan sahaja di dalam rumah. Namun cepat-cepat dikuatkan hati bahawa inilah peranan sebenar seorang isteri di sisi suaminya. Bukankah ini saat yang ditunggu-tunggu? Seperti yang dipesan Zauji "Bermujahadahlah..."

Setelah 5 bulan hidup berjauhan, lalu kini Allah mengizinkan aku memainkan peranan sebagai seorang isteri sepenuhnya. Alhamdulillah..lalu di manakah syukurku? Sewajibnya rasa syukur itu menghiasi kamar hati kerana Allah telah mengurniakan seorang suami yang bertanggungjawab, penyayang dan bersungguh-sungguh mencari nafkah untuk keperluan keluarga kecil kami ini.


Nah, tidak mahu merebut pahala yang banyak itu? Sesungguhnya aku amat mengkagumi para surirumah yang begitu kental dan tabah melaksanakan tugas mereka di rumah. Mereka merupakan Manager, Doctor, Nurse, Financial Advisor, Chef, dan seberapa banyak lagi jawatan yang boleh disebutkan di sini, silakan..dan semua jawatan itu bisa dijiwai oleh seorang SURIRUMAH! Benarlah mereka seorang SURI dan RATU di dalam RUMAH dan ISTANA mereka.

Tempat seorang isteri yang solehah adalah di sisi suaminya. Mereka akan memastikan keperluan sang suami cukup serba-serbi. Mereka akan mendandan dan menghiasi diri mereka agar kelihatan cantik dan indah di mata suami. Mereka cuba sedaya upaya untuk tidak menimbulkan kemarahan kepada sang suami dengan menjaga perkataan, perbuatan dan adab mereka. Subhanallah, indahnya ajaran Islam dan amat benarlah janji Allah untuk para isteri yang taat kepada suami selagi mana tidak bertentangan dengan syara' dengan dimasukkan ke dalam syurga-Nya.

Aku terpana. Adakah aku sudah berperanan selayaknya sebagai seorang isteri yang solehah? 

Untuk Zaujiku, terima kasih atas segalanya..bimbinglah aku dan pimpinlah aku menuju redha dan kasih Ilahi..

1 comment:

  1. puan! enjoy the moment. still ada masa untuk upgrade skill as a housewife. memang mencabar kan? dah rasa dah pengalaman berkejar2an di dlm rumah sendiri, masak sebelah tangan sambil sebelah lg pegang baby. fuh! tapi nikmatnya hanya Allah yg tahu. saya yakin anda mampu menjadi surirumah professional! take care, isteri solehah, future ummi mithali ^_^ rindu kamu

    ReplyDelete