Ke Mana Hamasah Itu?

Bismillahi walhamdulillah

Masa sesungguhnya amat pantas berlalu, sehingga satu saat pun tidak memberikan peluang kepada orang yang cuai menjaganya. Sem 4 sedang dilalui..dengan bebanan taklifan yang menuntut hak untuk dilunasi. Kala ini hati dan ruh amat merindui sahabat-sahabat seperjuangan yang sentiasa di sisi jika nasihat mereka diperlukan. Sahabat-sahabat yang faham dan mengerti, sahabat-sahabat yang sentiasa berlumba-lumba untuk menjadi istimewa di hadapan Sang Khaliq. Dan sahabat-sahabat yang tidak pernah jemu meniupkan hamasah kepadaku..agar aku terus teguh berdiri walau beribu ujian dunia membadai menggugah sebatang tubuh kerdil ini.

Aku merasakan terlalu banyak alasan yang diberikan di kala Allah mahu memberiku peluang menambah saham pahala untuk perjuangan agama-Nya. Allah..sungguh hamba tidak berdaya Ya Allah..Allah Maha Tahu setinggi mana komitmen hamba dan Engkau Maha Tahu sedalam mana kapasiti hamba..ampunkan hamba-Mu Ya Allah..

Mungkin mereka mengatakan aku beralasan. Di mana janjimu yang dahulu? Janji untuk sama-sama berjuang di kala senang mahu pun susah demi agama-Nya? Engkau masih bersikap ananiyah wahai diri..Engkau tidak yakin kepada janji Allah? Engkau mahu menjadi golongan yang futur? Na'uzubillahi min zalik..aku memohon kepada Engkau Ya Rabb, jauhkan aku daripada golongan itu, thabatkan aku di atas jalan perjuangan ini..

Aku mengakui saban hari hatiku resah gelisah jika aku jauh dari-Mu..Engkau pimpinlah aku Ya Rabb..Bantulah aku dalam menguruskan masaku dengan baik di kala hambatan masa semakin menekan pundakku..Aku merasakan aku adalah bukan aku yang dahulu..Allah..di manakah hamasah itu? Tolonglah hamba Ya Allah..kembalikan ruh jihad itu, kembalikan hamasah yang satu itu..

Maafkan aku sahabat-sahabatku..Bukan aku mahu berlepas diri daripada bersamamu..aku masih bersama dan akan terus bersama dalam rantaian ini sehingga hujung usiaku insya-Allah..doakan keistiqomahanku teman dan doakan aku bisa melunaskan segala amanah yang diberikan dengan ikhlas agar aku bisa mempersembahkan ia di hadapan Rabbku..sahabat, aku berterima kasih atas segala ilmu dan nasihat yang engkau curahkan dan hingga saat ini aku merindukan engkau yang dapat mendekatkan aku dengan Tuhanku..doakan aku teman..

Comments