Adinda Umar Sudah Bertemu Jodohnya

Bismillahi walhamdulillah

Rehat yang panjang daripada menulis. Maafkan aku wahai blog, FB dan insta masih mendahului tika ini. Aku lebih suka merakam memori di blog, umpama mencoret di lembar kertas..FB dan insta pula untuk aku update berita terkini dan melihat perkembangan rakan-rakan.

Alhamdulillah setinggi-tinggi syukur kepada Ilahi. Biar pun badai melanda keluarga kami, namun doa yang tidak putus daripada semua pihak akhirnya dimakbulkan Allah. Begitu hebat kuasa DOA! Alhamdulillah, dalam setiap musibah yang berat pada awalnya, telah dileraikan satu-persatu oleh Yang Maha Pengasih. Kegembiraan demi kegembiraan dikurniakan kepada kami sekeluarga, maka nikmat Tuhan yang manakah mahu kamu dustakan?

Selamat datang ahli keluarga baru, anakanda Ziyyad Abdul Haq bin Mohd Shafiq pada 31 Julai 2015, 8.03 pagi. Anakanda kepada Masyitah, adikku yang keempat. Kehadiran orang baru begitu dirai dan mendamaikan setiap jiwa yang memandang. Begitulah lahirnya seorang insan, suci bersih sesuai dengan fitrahnya. Betapa kami mensyukuri akan anugerah zuriat ini.

Seterusnya, kami juga berbesar hati menyambut kehadiran menantu baru Abah dan Mak iaitu isteri kepada adikku yang ketujuh, Muhammad Umar. Masih muda orangnya, baik akhlak dan agamanya, alhamdulillah. Adinda Nurul Fatiah telah selamat bergelar isteri kepada Umar pada tanggal 7 Ogos 2015 dan di akad nikahkan di Bachok, Kelantan. Pernikahan yang penuh sederhana dan barakah insyaAllah. Persiapan yang diuruskan oleh Umar 95% amat membanggakanku sebagai kakak. Ternyata di usianya yang bakal menjejak 21 tahun pada akhir tahun ini telah mematangkan beliau.


Zaman hari ini tidak sama seperti zaman sebelumnya. Generasi Z yang tidak mampu disekat dunia internet mereka amat mudah terpengaruh dengan pelbagai maklumat samada bersifat positif atau negatif. Sebagai ibu bapa yang menitik beratkan pendidikan agama, intai-intailah aktiviti anak-anak anda. Sebaiknya kawallah penggunaan internet di rumah dan jangan membiarkan mereka leka dengan gajet di tangan. Justeru, dalam zaman yang semakin mencabar dalam segala aspek, pernikahan di usia muda adalah digalakkan. Permudahkanlah urusan pernikahan seperti yang dituntut di dalam agama. 

Have a wonderful marriage Umar and Fatiah!
Our prayers are always with you.
Have patience and tolerance, forget not give and takes.
Be nice to your wife as Rasulullah (PBUH) was the pleasant one to his wives.

Ummu Nafisah
Baiti Jannati

Comments