Skip to main content

Bingkisan Kisah Miss Hafizah

Bismillahi walhamdulillah

Masa amat pantas berlalu. Sedar tak sedar kontrakku sebagai Pensyarah Sambilan Sepenuh Masa hampir tamat tidak lama lagi, Subhanallah! Macam tak percaya pun ada, masih terkenang hari pertamaku di UiTM Perlis. Sebelum melangkahkan kaki ke kelas, doa dibaca, mohon urusan mengajarku dipermudahkan-Nya. Macam-macam perasaan pada minggu pertama mengajar, maklumlah 'first experience', sudah tentu rasa cuak dan serba tak kena. Alhamdulillah, mak dan abah banyak membantu, rakan-rakan pensyarah dan pensyarah senior juga tidak lokek mencurahkan ilmu dan yang utamanya pertolongan mutlak adalah daripada Allah, Tuhan teragungku, syukran Ya Allah!

Minggu hadapan adalah 'revision week'. Semua kelas dah off, memberi laluan kepada pelajar-pelajar untuk menumpukan masa, menelaah dan mengulang kaji. Tugasku pula adalah marking test paper yang bertimbun dan mengeluarkan carry marks secepat mungkin. Mohon bantuan-Mu Ya Allah, semoga pekerjaanku dipermudahkan-Nya, amin..

Buat anak-anak didikku, aku sudah mula sayang kepada kalian dan tanpa sedar, ada perasaan sedih untuk meninggalkan kalian tidak lama lagi.

Pesanku, manfaatkan masa menuntut ilmu dengan seoptimumnya kerana ilmu Allah itu mahal. Pasti kalian tidak akan menyesal apabila sudah grad nanti jika masa-masa menuntut ilmu ini kalian manfaatkan dengan sebaiknya.

Doaku, moga kalian beroleh kejayaan yang cemerlang di dunia dan di akhirat. Minggu hadapan, kalian bakal 'berperang' dan hadapilah ia dengan tenang. Pastikan bidikan dan sasaran kalian tepat terutamanya untuk subjekku MAT 235 dan MAT 285. Ma'an najah!


Group K & L (EC) yang ceria

Pelbagai ragam; group A & B (AP)

Tak dapat bergambar dengan semua sbb diorg dah balik; group C & D (AP)

Bersama siswi-siswi group M & N (EC) yang bijak2 =)

In corporate uniform, no brothers, tak tahu kenapa diorg tak dtg kelas hari tu..

"Ampun dan maaf andai saya ada salah silap dengan awak semua. All the best in your final exam!"- Miss Hafizah.

Comments

  1. salam...fizah x mintak sambung cntract ke?

    ReplyDelete
  2. Wslm. K.Af, thanks ats komen =)
    Sy dh mntk jwtn as lecturer, DM45 kak af, tp ada risk la coz diorg akn utamakn yg dh ada MA..akk doakan ek..
    dgr kata akk ada interview ye, kt mn? keje ape kak? all da best ya!

    ReplyDelete
  3. Owh ye ke...insyaallah ada rezeki dapat la tu,harap2la ada pluang sbb dh penah ada contract dgn uitm tu kn...apapun bnykn doa,kita bergantung pd Dia je,sama2la kita doa =)

    Akk br lps intvw msterskill, tp dpt offer upm jugak,igt nk g msteskill tu yg g intvw dia, tp bl pk2 lg myb trima upm kot, nerves jugak rasa ni

    ReplyDelete
  4. All the best utk kak af =)
    sy yakin Allah akn kurniakan rezeki-Nya buat org yg baik mcm akk =)
    Akk, any good news jgn lupe gtau eh;)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...