Skip to main content

Bah!

Bismillahi walhamdulillah

Pertama-tamanya Alhamdulillah, pujian kepada Rabbul Jalil, aku masih lagi diberikan umur pada hari ini. 3 Nov sudah menjengah, anak didikku bakal bertempur pagi ini, untuk kertas 'Calculus II For Engineers'. Doa dipanjat, semoga mereka dapat menjawab dengan penuh ketaqwaan dan kesabaran =)

Sebenarnya niyyahku mahu ke UiTM Perlis hari ini, mengambil answer scripts MAT 285 (Further Mathematics For Engineers) dan seterusnya berada di sana sepanjang peperiksaan bagi kertas MAT235 berlangsung. Sepanjang malam tadi, aku berdoa moga-moga bah yang melanda kawasan-kawasan rendah di Jitra hingga ke Arau surut, agar aku dapat menjejakkan kaki di UiTM Perlis ini.

Hypothesis awalku, mungkin jalan Jitra-Tunjang-Padang Sera-Kodiang masih ditenggelami air. Kawasan di situ sememangnya rendah berbanding Jitra selatan sehingga Alor Star. Pagi ini Mak mengajakku menjemput adinda, Ahmad Zaki yang baru sampai di Shahab Perdana, pulang bercuti dari Uniten. Keluar sahaja dari rumah, kami nampak banyak kereta yang diparkir dalam kawasan Petronas Bandar Darulaman (Petronas ni belakang rumah kami). Terkejut pun ada, sebab meriah jadinya. Yalah, seawal 5 pagi kawasan sekitar rumahku meriah begini, mesti ada 'sesuatu' yang berlaku. Aku bergurau dengan mak, "wah, ramai yang bertahajjud hari ni, kan Mak?"

Mahu membelok kiri dan.. masya-Allah, air sudah bertakung di atas jalan raya, berhadapan pencawang TNB hingga Paya Kechut! "Macam mana nk jalan ni mak?" Solusi dibuat. Patah balik pulang ke rumah, tak dapat pergi ke Shahab. Di luar jalan, kelihatan beberapa penduduk yang rumah mereka ditenggelami air sibuk mengangkat barang dan berdoa mungkin, agar air segera surut. "Kasihan mereka, mesti tak dapat tidur semalam." kata Mak. Iya, betul tu. Allah..terasa berdosa sebab aku masih dapat tidur dengan nyenyak, jiran-jiranku pula terpaksa berhempas pulas menyelamatkan barang-barang mereka.

Mak dan Abah baru pulang daripada 'meronda'. Berita terkini, sepanjang jalan Kepala Batas juga ditenggelami air. Subhanallah, Mak juga mengkhabarkan kali ini air naik lebih tinggi dari 5 tahun dulu! Peti ais, sofa, meja dsb kelihatan berada di atas divider jalan..oh kasihan mereka! Sudah tiada tempat yang tinggi untuk ditempatkan barang-barang mereka itu. Insaf. Kami sekeluarga masih lagi menikmati kehidupan yang baik, masukkan kami dalam kalangan orang yang bersyukur, Ya Allah..

Masih menanti kata putus daripada Abah. Jika air surut, dapatlah ke UiTM, jika sebaliknya maka hanya dari rumah aku mendoakan kemudahan buat anak-anak didikku. Buat keluarga yang ditimpa musibah ini, semoga mereka semua dilimpahkan kesabaran yang tinggi dan tidak berkeluh kesah atas ujian yang menimpa. Sesungguhnya Allah amat mengasihi hamba-Nya yang senantiasa berdoa dan bertawakkal kepada-Nya.

p/s: tidak dilupakan, doa juga dititip buat pejuang, mujahid/ah di Galas dan Batu Sapi..1 hari sahaja berbaki untuk PRK di N45 Galas dan P185 Batu Sapi. Semoga Islam terus subur tumbuh di kedua-dua dun itu dan di seluruh Malaysia. Takbir!!

Comments

  1. Allahuakbar dahsyat jugak kan bah kali ni.. huu kami dok risau dah takut penang akan teraffect juga kalau kedah-perlis bah teruk. Ya Allah pelihara kami dan permudahkan urusan kami semua ameen

    ReplyDelete
  2. Amin..
    Yup, hari ke-2 km xdpt p keja..mmg teruk compared to pass 5 years, doakan km di cni..

    Bahang PRK pun makin terasa, plus dgn musibah yg Allah timpakan ini, mg ada hikmahnya..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...