Tarhib Ramadhan


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa” (QS. Al Baqarah: 183)
Marhaban yaa Ramadhan!

Tarhib Ramadhan!

Ramadhan tiba lagi, Alhamdulillah..bulan barakah yang sentiasa dinanti dan dirindui oleh hamba-hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa.

Ramadhan 1432H..bermuhasabah, mengkoreksi tinggalan Ramadhan terdahulu.

Acap kali memohon kepada-Nya:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ رَجَبٌ قَالَ

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَارِكْ لَنَا فِي رَمَضَانَ

Adalah Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam apabila memasuki bulan Rajab berdoa: “Ya Allah, berkahilah kami di bulan Rajab dan Sya’ban dan berkahilah kami di bulan Ramadhan.” (HR Ahmad 2228)

Begitu doa yang diajar Nabi. Memohon kepada Allah agar memberkati kita di dalam bulan Ramadhan. Bulan di mana syaitan-syaitan dibelenggu, anak Adam bebas melaksanakan amal ibadah tanpa gangguan mereka.

Apa azam Ramadhan anda tahun ini?
  • Mengkhatamkan Al-Qur'an
  • Qiyamullail setiap malam
  • Bersadaqah
  • Membasahkan lidah dengan zikrullah
  • Beriktikaf di masjid
Mudah untuk saya mencatat azam Ramadhan saya, tetapi saya tahu amat sukar untuk merealisasikannya. Tetapi saya yakin, dengan meletakkan azam sebegini, insya-Allah kita akan bermujahadah sebaiknya untuk mencapai azam kita. Doakan saya untuk memurnikan Ramadhan saya tahun ini dengan sebenar-benar rasa kehambaan kepada-Nya. Mari sahabat, tidak terlambat untuk kita transformasikan Ramadhan kita.

Ramadhan Kareem!

Khaulah Azwar,
Desa tercinta,
Jelapang Padi Sejahtera~

Comments