Permata Yang Pergi

Bismillahi walhamdulillah

Julai sudah merangkak ke hari 20. Ada pelbagai rasa yang menguliti Julai tahun ini. Rasa lara BERSIH 709 masih belum padam, rakyat sekali lagi akur dengan takdir Ilahi. Perginya permata hati kami, penyeri perjuangan suci ini; Allahyarhamah Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali. Saya sebagai insan biasa-biasa ini tidak pernah bersua langsung dengan ikon mujahidah ini tetapi kisah perjuangan beliau sering meniti di bibir kami. Terpana saya apabila membaca bait-bait ini di dalam blog Dr Mohd Asri :
Kita hanyalah bilangan hari. Apabila sebahagian bilangan hari itu pergi, sebahagian diri kita juga pergi. Apabila kesemua telah habis pergi, maka berakhirlah riwayat ini. Hidup hanyalah sebuah perjalanan, pasti ada tarikh perhentiannya. Tiada siapa dapat menghalang, walau sehebat mana pun dia merancang. Dunia hanya ladang untuk menuai bekalan. Dataran menuju ke persada sebenar kehidupan. Dunia ini amat sementara; ada hari datang dan ada pula hari perginya.
Itu antara muqaddimah kepada apresiasi beliau buat Allahyarhamah Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali (Ahli Parlimen Titiwangsa) yang sudah dijemput pulang bertemu Sang Pencipta, Allah Al-Khaliq pada tanggal 15 Sya'ban 1432H bersamaan 17 Julai 2011 lalu. Rakan pembaca budiman boleh melayari laman sesawang harakahdaily.net atau blog Allahyarhamah sendiri untuk membaca bingkisan kisah perjuangan beliau.

Allahyarhamah Dr Lo' Lo' di mata saya adalah seorang srikandi, mujahidah abad ini yang sangat berani dan istiqomah dalam perjuangan menegakkan kalimah Laailaha iLLALLAH Muhammad ar-Rasulullah. Tanyalah kepada sesiapa sahaja, pasti mereka juga akan mengatakan hal yang sama. Perginya permata kami ke alam istirehat sebelum tibanya hari kebangkitan kelak. Sungguh, kehilangan beliau amat dirasai terutama kepada keluarga, sahabat-sahabat terdekat, rakyat Titiwangsa juga kepada para pendokong PAS khususnya.

Menangis saya tatkala membarisi ayat demi ayat tintaan insan-insan terdekat dengan beliau. Sehingga saya merasakan amat kerdil dan jauh sekali saya jika mahu dibandingkan dengan beliau. Peran beliau sebagai seorang doktor perubatan tidak pernah menghalang taklifan sebagai Ahli Parlimen Titiwangsa ini untuk culas dengan amanahnya, subhanallah! Dan perkara yang amat mengharukan saya sehingga membuatkan saya tertunduk adalah betapa kasih dan cintanya beliau kepada perjuangan dan rakyat Titiwangsa walaupun beliau berada dalam keadaan uzur dan lemah atas asbab sakit kanser yang dialami.

Subhanallah! Tabarokallah! Jika sehebat inilah perjuangan beliau, tiada apa yang kami minta Ya Allah, melainkan Engkau masukkanlah beliau di dalam Jannah-Mu bersama orang-orang yang soleh. Engkau Maha Menyaksikan Ya Rabb, insan ini telah berkorban diri, harta dan jiwanya untuk agama-Mu semata-mata kerana-Mu. Sungguhpun aku tidak pernah punya ruang masa untuk bertemu dengan beliau semasa hidupnya, tetapi aku yakin bahawa beliau telah menunaikan amanah-Mu yang rata-rata ditolak oleh manusia apatah lagi seorang wanita dengan baik sekali. Allahu Allah..ampunkan segala dosa beliau, rahmati dan kasihi beliau di alam sana. Begitu kepingin sekali kami menuruti beliau dengan seni mati terindah, mati di dalam perjuangan menegakkan kalimah-Mu, mati di dalam husnul khatimah..terimalah doa kami.
Amin Ya Rabbal 'alamin..

Comments