Muhasabah

Bismillahi walhamdulillah

Semakin sukar untuk menguntai kata, takut untuk menulis juga ada kerana atas setiap perkataan mahu pun tulisan kita akan diuji oleh Allah. Mohon taufiq dan hidayah-Nya agar setiap bait yang tercatat mengundang saham pahala, amin Ya Rabbi..

Masa terlalu laju berputar. Muharram 1433H sudah merangkak ke hari 16. Sesungguhnya hari-hari yang berlalu akan menjadi saksi kepada kita di Akhirat kelak. Satu hari adalah mewakili satu saksi! Allahu Allah, bayangkanlah setahun menyamai 365 hari, maka akan ada 365 saksi buat segala amal perlakuan sepanjang hidup kita. Itu baru satu hari, bagaimana dengan usia kita di dunia ini? Jika kita dipinjam Allah dengan usia 60 tahun dalam melalui sebuah kehidupan di dunia ini, maka hitunglah 60x365 hari..Allahu Akbar! Takut dan malunya untuk berjumpa Allah..

Kadang kala dalam melalui sehari-hari dalam kehidupan kita, kita sering kali dilalaikan dengan kenikmatan dunia. Tanpa kita sedar atau tidak, kita telah termasuk dalam golongan yang lalai! Na'uzubillah! Hitungkan kembali aktiviti seharian kita, berapa jam yang diperuntukkan untuk solat, membaca dan mentadabbur Al-Qur'an, berzikir, bersadaqah dan segala amal ibadah yang lain? Adakah masa kita majoritinya dihabiskan dengan ber'facebook'ing? Atau menonton drama Korea? Atau berborak-borak kosong tanpa tujuan? Atau ber'window shopping'?

Persoalan-persoalan di atas terlontar buat diri yang menulis ini juga. Rasa sangat tidak layak bergelar hamba-Nya. Setiap saat memohon ampun dari-Nya tetapi pada saat yang lain, kembali melakukan dosa. Astaghfirullahal'azhim..hamba-Mu yang berdosa ini memohon ampunan-Mu ya Rabbi..

Road to PRU-13

Malaysia sedang sibuk sekarang. Sibuk dalam fatrah menuju Pilihan Raya Umum ke-13. Ada ura-ura mengatakan PRU-13 sudah tidak berapa lama sahaja lagi. Allahu a'lam, Allah jua yang Maha Mengetahui bila terjadinya PRU-13 nanti. 

Sebagai rakyat Malaysia, atau yang tepatnya sebagai hamba Allah, tugas kita adalah terus taqarrub dengan-Nya. Setiap orang bisa sahaja berkata itu-ini, mengalir bak air menyebut ayat Al-Qur'an juga hadith-hadith, tetapi soal IKHLAS dan TAQWA itu hanya dalam pengetahuan Allah Ta'ala. Jika hati tidak bersih, tiada gunanya kata-kata manis yang dikeluarkan, bahkan dikhuatiri kata-kata kita nantinya mengundang kemurkaan Allah, na'uzubillah!

Saya menyaksikan dari tahun ke tahun, manusia atau secara khususnya rakyat Malaysia, sudah tidak lagi takut dan malu kepada Allah. Allahu Akbar! Fitnah seolah-olah sudah menjadi darah daging, rasuah dan riba apatah lagi, seolah-olah lupa bahawa barangsiapa yang memakan riba seperti mengisytiharkan perang kepada Allah dan Rasul-Nya?

Pembangunan diutamakan, kapitalisme pula diagungkan. Rakyat yang miskin terus miskin, yang kaya terus-terusan kaya! Benarlah Allah berfirman bahawa dunia ini adalah hanya mainan dan tipu daya bagi manusia. Malangnya segelintir manusia ini masih tidak nampak salah mereka, masih mendabik dada bahawa merekalah yang berjasa, merekalah yang 'memberi makan' kepada orang-orang miskin.

Tersayat hati saya apabila baru-baru ini tersebar luas di laman Facebook juga blog-blog akan satu "Sembang Rakyat" yang terang-terangan menghina Islam! Astaghfirullah, sudah menjadi apakah anda wahai manusia? Anda sedang menghina dan memperlekehkan hukum Allah! Anda fikir hukum Allah adalah barang mainan? Anda fikir hukum Allah boleh dibuat bahan senda gurau dan tawa ria? Saya tidak tahu apa yang ada di dalam fikiran anda tetapi saya mahu anda sedar bahawa anda telah melakukan dosa dengan menghina hukum Allah..Saya mohon agar kita sama-sama bertaubat di atas segala dosa yang telah kita lakukan samada dengan sedar atau tidak.

Dunia akhir zaman, semakin saya takut untuk melaluinya. Pelbagai ragam manusia dapat disaksikan, masing-masing lebih cintakan dunia berbanding akhirat. Berlumba-lumba dalam mengejar kemewahan dan bersaingan dalam meletakkan diri sebagai orang yang paling kaya, sebagai orang yang paling berpengaruh dan sebagai orang yang paling berkuasa! Allahu Allah, takutnya aku untuk berada di dalam dunia akhir zaman ini. Pimpinlah aku, thabatkanlah aku di dalam perjuangan menegakkan Islam dan meruntuhkan kebatilan dan Engkau berikanlah kemenangan kepada Islam di tanah airku sebagaimana Engkau mengizinkan Justice & Freedom Party menang di Mesir, amin Ya Rabbal 'alamin..

Comments