Ibrah Khutbatul Wada'

Bismillahi walhamdulillah

Tidak sedar masa yang amat pantas berlari. 4 Zulhijjah 1434H hari ini. Alhamdulillah kita masih diberikan modal nyawa selain nikmat Iman dan Islam dalam meneruskan perjalanan sebagai seorang hamba dan khalifah-Nya. Bulan Zulhijjah merupakan salah satu bulan yang dimuliakan Allah selain bulan Zulqaedah, Muharram dan Rejab.

Justeru, kita dianjurkan untuk membanyakkan amalan-amalan sunat terutama pada 10 hari awal Zulhijjah. Selain ibrah pelaksanaan Rukun Islam kelima iaitu mengerjakan Haji di Makkah bagi yang berkemampuan, kisah pengorbanan Nabi Ibrahim, Nabi Ismail, Siti Hajar dan Siti Sarah, kita terlupa akan satu peristiwa besar yang berlaku pada hari Arafah, 9 Zulhijjah pada tahun ke-10 kenabian iaitu Khutbatul Wada' oleh Nabi yang kita kasihi Muhammad s.a.w.

Pada hari yang mulia itu, Nabi menaiki untanya yang bernama 'Quswah' menuju ke Lembah Qurainah. Lalu Nabi mengumpulkan semua jemaah Haji pada waktu itu yang seramai 114 ribu orang. Nabi meminta mereka menumpukan perhatian akan khutbah yang akan baginda sampaikan. Khutbah Nabi mengandungi prinsip-prinsip kehidupan manusia yang diajarkan di dalam Islam. Terdapat 7 isi penting daripada khutbah Nabi tetapi saya hanya dapat mencatat sebanyak 4 sahaja disebabkan kuliah yang saya hadiri semalam akan bersambung pada hari yang lain.

1- Islam mengajar persaudaraan (brotherhood), keadilan, kebebasan bersuara dan prinsip kehidupan. Jika dilihat isu kemanusiaan hari ini, Mesir merupakan contoh semasa yang wajib diketahui oleh semua umat Islam. Tiada langsung sifat perikemanusiaan oleh puak kudeta kepada marhaen Mesir yang tidak berdosa. Sedangkan Nabi tidak mengajar umatnya untuk membantai, membunuh dan menzalimi manusia lain.

2- Nabi menyebut, "Dengarlah, sedarlah! Janganlah kamu melakukan kezaliman! Janganlah kamu melakukan kezaliman! Janganlah kamu melakukan kezaliman!" Nabi telah mengulangi sebanyak 3 kali menunjukkan bahawa kerasnya amaran Nabi kepada mereka yang melakukan kezaliman.

3- Nabi menghalang daripada melakukan penindasan. 

Isu di Malaysia: RUU ala-ala ISA telah pun diluluskan sedangkan ISA sendiri sudah dimansuhkan. Apakah motif diwujudkan RUU tersebut? Rakyat berpendapat tidak ada bezanya ISA itu dimansuhkan, seolah-olah ISA diwujudkan kembali tetapi dengan nama yang lain. ISA sememangnya zalim dan menindas rakyat apabila si tertuduh tidak dibenarkan untuk membuat pembelaan ke atas dirinya. Di manakah keadilan yang telah diajarkan oleh Nabi s.a.w.?

4- Nabi menyebut, "Wahai orang-orang lelaki, takutlah kepada Allah yang telah mengamanahkan wanita kepada kamu. Mereka ada hak kepada kamu dan kamu ada hak kepada mereka. Jika mereka tidak menunaikan hak mereka, kamu berhak memukul mereka dengan pukulan yang tidak menyakitkan. 
Jistnya: Pertama mengenai tanggungjawab seorang lelaki dan keduanya Islam mengangkat darjat wanita dengan setinggi-tinggi darjat. Subhanallah!

Isu di Malaysia: Terdapat golongan wanita yang kononnya memperjuangkan kesama rataan antara lelaki dan wanita. Sebagai contohnya adalah SIS yang terikut-ikut dengan fahaman feminisme yang jelas mencabar hukum Allah! Mereka sebenarnya tidak percaya dengan janji Allah sedangkan Allah sudah mengangkat martabat wanita dengan begitu tinggi sekali.



Allahu..ampunkan segala dosa kami. Kami ingin menyucikan hati kami yang kotor dan hitam ini. Kami ingin mengikuti segala perintah-Mu dan Rasul-Mu kerana kami tahu hanya dengan jalan inilah kami dapat bertemu-Mu dan kekasih-Mu. Perkenankan doa kami ya Allah, Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Pengampun..

Comments