Perjuangan Ini...

Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillahi Rabbil'alamin, pujian selayaknya bagi Allah, Tuhan pemilik alam ini. Selawat dan salam untuk Junjungan tercinta, Khaatimul anbiya' Muhammad s.a.w.

Saya kira tirai Muktamar PAS ke-59 sudah pun berlabuh. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan baik dan lancar. Cemburunya saya kepada para muktamirin dan muktamirat yang menghadirkan diri ke sana, semoga mereka semua diganjari Allah Ta'ala.

Betapa naifnya saya, banyak sekali perkara yang wajib saya pelajari dalam erti kata bergelar seorang pendukung harakah Islamiyyah. Jika sekadar bersenandung di alam maya, bukanlah saya ini layak bergelar seorang pejuang, astaghfirullah..

Benarlah, jalan perjuangan ini sentiasa terhidang dengan mehnah, tribulasi, susah payah, fitnah dan segala macam penjara dunia yang merimaskan. Betapa hati ini bagaikan tersiat di setiap kali mata tertancap khabar-khabar buruk tentang perjuangan, telinga terdengar fitnah yang menikam dalam jasad perjuangan sedangkan diri ini tidak mampu membantu melainkan hanya dengan untaian DOA.

Ahli-ahli bawahan yang mendengar sudah terguris rasa hati apatah lagi para pemimpin yang mengemudi bahtera ini. Sudah pasti hati mereka jauh lebih tersayat dan sedih mendengarnya. Namun saya tahu pemimpin-pemimpin saya adalah insan-insan hebat pilihan Allah, mereka tidak akan mudah melatah apatah lagi melampiaskan amarah terhadap segala tohmah, hinaan dan fitnah. Mereka adalah hamba-hamba Allah yang beriman dan yakin sebenar-benarnya bahawa Allah pasti menjaga perjuangan yang berlandaskan agama-Nya semata. Allahu Akbar!!

Justeru, menjadi satu peringatan dan pengajaran yang besar kepada para ahli untuk sentiasa menyelidiki kesahihan sumber berita yang diterima daripada mana-mana pihak. Budaya merujuk pimpinan haruslah menjadi satu amalan dalam mengenal pasti kebenaran sesuatu berita. Janganlah mengambil sikap terburu-buru dan cepat melatah kerana dek sikap tidak berhati-hati ini bakal menjadi backfire kepada perjuangan yang kita cintai ini, na'uzubillah!

Sebagai seorang pendukung harakah Islamiyyah, wajiblah kita sentiasa memperbaharui (tajdid) niat kita setiap hari agar Allah sentiasa thabatkan kita di atas jalan dakwah ini. Berdakwah bukan untuk mencari publisiti tetapi berdakwah adalah kerana Allah semata-mata. Kita juga wajib meyakini bahawa Islam itu pasti akan menang walaupun kala ini kita melihat Islam seperti kalah kepada kuffar.

"RAHMAT UNTUK SEMUA"


Comments

Popular posts from this blog

Baitul Muslim Haraki

Perkongsian; Hala Tuju Selepas Graduasi