Amalan Gaya Hidup Sihat

 Bismillahi walhamdulillah

Assalamualaikum sahabat saya yang budiman. Tidak terlewat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha😊. Ramai ke yang mengadakan korban pada tahun ini? Masha Allah, semoga haiwan korban kalian diterima oleh Allah dan menjadi tunggangan kalian di Akhirat nanti.

Hari Raya Korban sinonim dengan juadah ber temakan "daging". Saya sendiri tak berhenti makan daging, selain memasak sup tulang, daging masak kicap di rumah, saya dan keluarga turut memenuhi undangan jiran yang mengadakan kenduri aqiqah, dan sudah semestinya lauk yang dihidangkan ialah daging lembu atau kambing. 

Sebagai orang yang kurang meminati masakan daging, bagi saya memadai saya makan sepuasnya daging semasa Hari Raya Korban. Pada kebanyakan hari, saya dan keluarga lebih suka memilih lauk ayam, ikan atau udang dan sotong sebagai juadah kami. 

Kenapa Perlu Amalkan Gaya Hidup Sihat?

Memakan daging dalam kuantiti yang banyak sebenarnya ada risiko kepada kesihatan kita kerana kandungan kalori dan lemaknya sangat tinggi. Antara kesan yang dapat dilihat apabila kita makan daging merah terlalu banyak ialah:-

a) Badan cepat berpeluh

b) Mudah letih

c) Dehidrasi

d) Bau badan

e) Risiko kanser dan penyakit kardiovaskular

Mengamalkan gaya hidup yang sihat dapat menghindari seseorang daripada penyakit kronik dan salah satu caranya ialah menjaga diet pemakanan kita.

Makanan Yang Sihat Menjana Minda Yang Sihat

Pernah tak kita dengar pepatah mengatakan "You are what you eat?"

Bila kita mendalami pepatah ini, memang ada benarnya.

Saya sendiri merasai perbezaan apabila hari saya menjaga pemakanan dan hari saya tidak menjaga pemakanan saya.

Pada hari saya tidak menjaga pemakanan saya, sebagai contoh, saya tidak mengamalkan suku-suku separuh, mengambil minuman manis dan tidak memakan buah 👉 badan saya akan rasa cepat letih, emosi tidak stabil, rasa nak marah-marah dan kurang rasional. 

Apabila keadaan ini berlaku, ia memberi kesan yang tidak best kepada keluarga saya iaitu suami dan anak-anak disebabkan emosi saya tidak stabil.

Namun, pada hari saya menjaga pemakanan saya, contohnya saya ambil suplemen Shaklee, menjaga portion makan iaitu suku-suku separuh, meminum air putih dengan cukup, makan buah dan sayur 👉masha Allah, badan memang rasa best, rasa ringan, emosi sangat stabil dan saya rasa cukup produktif dan smooth saja hari tersebut, dengan izin Allah.


Sayangi Diri Kita Hari Ini

Sebagai seorang wanita terutama golongan isteri dan ibu, jom kita sayang diri kita terlebih dahulu. Apabila kita kenal diri kita, sayangi diri kita dengan menjaga pemakanan dengan baik, jaga emosi, jaga hubungan dengan manusia dengan baik, maka kita dapat memberi manfaat kepada komuniti kita. Wanita sangat berperanan dalam masyarakat kan? Ibu pula adalah tonggak dalam keluarga. Apabila seorang ibu jatuh sakit, seisi rumah menjadi suram dan seolah tidak bernyawa. 

Nak jaga diri dengan mudah? Jom amalkan suplemen Shaklee😉

#AmalanGayaHidupSihat
#SuplemenShaklee
#BlogChallenge
#ProjekBlogMegaShaklee

Comments