Saturday, September 5, 2009

Kembali Tempur; rasai ruh Badar!

Bismillahi walhamdulillah..

15 Ramadhan 1430H

Alhamdulillah, rasa gembira hari ini. Dapat bersama-sama sahabat2 dan adik2 berqiyamullail, Subuh berjemaah dan mendapat santapan rohani selepas Subuh tadi. Syukran kepada muzakkir hebat saya, Mastura. Sesiapa yang tak hadir tadi memang rugi..walau bagaimana pun, aku husnuszhan dengan sahabat2 yang mempunyai masyaqqah masing2. Takpe, lain kali boleh qiyam ramai2 lagi =)

Fatrah exam kembali lagi!
Sibuk dengan preparation untuk menghadapi midterm dan di celah2 nak study, kena siapkan assignment yang menuntut usaha yang kuat. Alhamdulillah, Allah memudahkan urusan dengan bantuan rakan2 yang sangat2 membantu. Alfun syukran diucapkan!

Dan aku..

Juga akan menghadapi exam esok hari. Paper yang akan diduduki; International Business, subjek minorku. Kena pasang azam dan tekad, nak dapatkan A dalam subjek ni, insya-Allah. Mujahadah Hafizah! Anda boleh! (huhu, ni ayat nak naikkan semangat sebenarnya..)

Exam di dalam bulan Ramadhan..
Seharusnya kita perlu jana kekuatan dalaman diri kita untuk terus bersemangat study dan fokus dalam pelajaran kita. Tidak dinafikan KEKUATAN yang sebenarnya adalah daripada Allah, tetapi kita sebagai manusia perlu ada USAHA untuk menguatkan diri dalam menghadapi setiap ujian dan cubaan dari-Nya. Tambahan di dalam bulan yang barakah ini, sepatutnya usaha kita lebih berlipat ganda bukannya tidur kita yang berlipat ganda! Astaghfirullah..

Justeru, marilah kita mengambil iktibar dan ruh Badar yang bukannya fantasi & rekaan tetapi inilah hasil keimanan dan ketaqwaan yang telah ditunjukkan oleh 313 orang tentera Badar! Contoh sudah ada, tinggal sahaja mahu diaplikasi dan diamalkan atau tidak. Berperang dengan kekurangan senjata TETAPI mereka kaya dengan IMAN & TAQWA. Teringat tazkirah Mastura pagi tadi, seperti di dalam firman Allah [2:183], dalil perintah berpuasa, pada akhir ayat ini Allah berfirman.

لعلكم تتقون

yang bermaksud, mudah-mudahan kamu bertaqwa. Allah mengatakan 'mudah-mudahan', Allah tidak mengatakan pasti kamu akan beroleh taqwa. Inilah istimewanya Ramadhan! Kerana tidak semua dari kita akan beroleh taqwa jika amalan kita hanya biasa-biasa dan lebih kurang saja. Tetapi lihatlah makna mudah-mudahan ini yang Allah janjikan kepada golongan orang yang beriman yang sentiasa berlumba2 dalam mengerjakan kebajikan (fastabiqul khairat) kerana imbalannya adalah kemanisan ibadah dan darjat yang tinggi di sisi Tuhan. Wa akhiran, jom menjadi golongan seperti yang disebut Allah; mudah-mudahan kamu bertaqwa!


Bersama-sama sahabat2 seperjuangan. Semoga kita semua mampu meraih nilai TAQWA seperti yang dijanjikan-Nya..

No comments:

Post a Comment