Sunday, September 13, 2009

Apresiasi Buatmu Sahabat

Bismillahi walhamdulillah..

23 Ramadhan 1430H

Alhamdulillah Allah masih membekalkan keimanan untuk aku dan seluruh umat Islam yang lain dalam meneruskan ibadah Ramadhan pada fasa ke-3 ini. Masya-Allah, sudah fasa ke-3? Sungguh, Ramadhan tahun ini ku rasakan amat sekejap sekali..dek kerana sibuk di tahun akhirkah aku merasakan sekejapnya Ramadhan tahun ini? Astaghfirullah, moga2 Ramadhan tahun ini tidak dilalui dengan sia2, na'uzubillah..

Malam ini seakan kantukku hilang, em ni gara-gara pekena 'nescafe Kak Ana' mungkin..mungkin ada hikmahnya juga, bolehlah aku ngaji lebih sikit malam ni, insya-Allah..

Actually aku baru sahaja melayari blog2 rakanku..baru ku tahu rupanya Mawaddah (kawannya Ham-nursing) dah selamat deliver baby boy 31 Aug baru ni, Alhamdulillah..semoga Allah melimpahkan kebahagiaan kepada Mawaddah sekeluarga. Tengok ramai sahabat yang dah berumah tangga kadang2 mengundang cemburu jugak, huhu..(ni kes nak kawen ke?) Insya-Allah siapa yang taknak kahwin, mesti nak kan? Cuma belum tiba lagi masanya untuk aku, insya-Allah bila tiba masanya, aku juga akan mengikut jejak sahabat2ku..Amin..

Dah lari point ni, cerita bab kahwin pulak..sebenarnya malam ni aku rasa nak mencoret sedikit apresiasi atau penghargaan kepada sahabat2ku, sahabat2 dunia akhiratku =)..memandangkan esok aku akan pulang ke Kedah (my sweethome) dan kemungkinan aku jadi 'liat' nak berblog, maka aku nak rakamkan siap2 kat sini..


Semakin meningkat umurku, semakin aku memahami dan merasai erti sebuah ukhuwwah. Sungguh pun aku tahu ukhuwwahku tidaklah sehebat ukhuwwah Nabi dan para sahabat baginda radhiallahu'anhum tetapi aku cukup2 menghargai dan mensyukuri nikmat ukhuwwah yang dirasai ini. Nikmat ini adalah daripada Allah jua, Dialah yang mencampakkan rasa ukhuwwah ini kepadaku dan sahabat2ku..syukran Allah!

Sahabatku adalah guruku,
Sahabatku adalah kakak, abang dan adikku,

Sahabatku adalah penasihat dan pakar rujukku,

Sahabatku adalah teman setia pendengar masalahku,

Sahabatku adalah pengkritikku,

Sahabatku adalah segala-galanya buatku..

dan yang utama sahabatku membuatkanku ingat Allah..


dan dengan ini aku ingin mengucapkan

TERIMA KASIH YANG TAK TERHINGGA BUATMU INSAN YANG BERNAMA SAHABAT...


Sungguh, di kala salah seorang sahabatku ingin mendirikan rumah tangga, rasa sedih tidak dapat dinafikan. Rasa seolah2 aku akan kehilangan sahabatku yang sorang ni..tetapi itulah percaturan Allah. Tidak selamanya kita akan bersama dengan sahabat kita kerana masing2 pasti akan ada kehidupan sendiri dan begitu juga denganku.. Tidak mengapa kerana sebagai orang yang beriman, kita ada DOA sebagai senjata kita, kan? Kalau rindu sangat kat sahabat, aku akan membaca DOA RABITHAH. Aku selalu minta kat Allah nak jadi jiran dengan sahabat2ku di syurga-Nya nanti, insya-Allah..sebab apa? Sebab KASIH SAYANG yang Allah limpahkan buatku dan sahabat2 tidak dapat diungkap dengan kata2. Hebatkan Allah? Sebab aku akan rasa sedih sangat2 kalau nak berpisah dengan sahabat2 tetapi Allah knows best..Dia juga berhak untuk menguji ukhuwwahku dengan sahabat2ku..

Aku sebenarnya bukanlah seorang yang pandai nak tunjukkan kasih sayang kat sahabat2 tetapi sejak berkenalan dengan insan2 istimewa ni, aku pun dah jadi tak segan..hehe..Teringat ada hadis Nabi yang menyebut jika kita kasihkan saudara(sahabat) kita, maka ucapkanlah kepada dia. Betul, kalau kita dijemput Tuhan, tak sempat pulak nak bagitau kat sahabat kita yang kita sayang kat dia kan? So, practice it! Bagitau yang anda sayang kat sahabat anda, k!

Kalau nak ikutkan hati memang tak terlarat untuk aku coretkan hebatnya sahabat2ku ni.."they meant the world to me"..ayat Ham. Aku suka sangat kata2 Ham ni..(Ham, kte quote ayat Ham nie) and u are right, my dear friend! Sahabat2ku begitu bermakna dalam kamus hidupku tika aku menginjak usia dewasa ini. Sahabat2 dan aku bersama2 belajar dalam menelusuri kamus kehidupan kami dan pastinya aku tidak akan melupakan saat2 indah ini dalam hidupku, insya-Allah..

Mengenali setiap orang dari sahabat2ku membuatkanku lebih mengenali diriku sendiri. Jika boleh, aku tak mahu melukakan walau sedikit pun hati sahabat2ku..tetapi aku tetap seorang manusia biasa, yang tak akan sunyi dari melakukan kesalahan. Ada juga hak sahabat2 yang tak tertunai, maka maafkanlah aku sahabat.. Izinkan aku merakamkan apresiasiku buatmu sahabat di sini..aku tidak punya apa-apa untuk diberikan kepadamu sahabat melainkan bingkisan doa agar setiap langkahmu diredhai dan dipermudahkan Allah SWT..Amin!

"Aku menyayangi sahabatku dengan segenap jiwa. Sahabat yang baik adalah yang seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa, semakin ramai sahabat aku semakin percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tak luntur dalam suka atau duka. Jika aku dapat, aku akan setia kepadanya." [Imam Syafi'e]

Aku suka sangat kata-kata Imam Syafi'e ni. Dan aku juga menghargai sahabat2ku dengan sepenuh jiwa dan ragaku kerana aku begitu mengasihi dan mencintai sahabat2ku kerana Allah!

Ikhlas,
Nurhafizah Yaakob,
Sahabatmu dunia akhirat.

2 comments:

  1. ukhuwwah fillah, sohibati...

    hihi. silakan2. terharu fizah dok quote ayat kite. u really2 mean the world to me. sayang kamu sesungguhnya, fizah ^_^

    ReplyDelete
  2. Syukran shbt =)
    hehe, kite pon syg humm!
    btw, slmt hr ry, mf zhr btn!
    c u soon @ kuantan =)

    ReplyDelete