Mari Nikmati 'Ketupat Cinta'


Pertama kali terpandang hidangan terbaru Faisal Tehrani ini, membuatkan saya teruja untuk menjamu selera dan merasai keenakannya. Tidak berpeluang ke Book Fair yang diadakan Ogos lalu membuatkan saya mengidam Ketupat Cinta ini. Apabila saya menziarahi bilik sahabat dan adik baik saya, terpandanglah saya hidangan ini lalu tiada lengah, saya terus meminjamnya. Terima kasih Annisa the Second kerana mengizinkan saya menjamu selera sepanjang cuti penggal ini =)

Ingin sekali saya mengajak anda turut menjamu selera hidangan Faisal Tehrani kali ini. Bagi saya, air tangan beliau kali ini lain dari yang biasa. Anda pasti akan mengkagumi keindahan masakan Melayu kita yang diceriterakan dengan falsafahnya sekali. Turut mewarnai hidangan beliau adalah setting yang melatari iaitu period zaman Kesultanan Melayu Melaka. Amat indah sekali gaya bahasa yang digunakan di samping terselit juga unsur humor dan sinis yang tidak keterlaluan.

Sudah tentu saya tertarik dengan hero Ketupat Cinta ini iaitu gerau diraja, Tun Lepat! Kadang-kadang sampai terliur saya membayangkan masakan enak-enak yang dicipta oleh Tun Lepat. Hm, Roti Chennai Tun Senaja, Gulai Batang Pisang Parameswara, Asam Pedas Berkat dan pelbagai lagi… plus saya tertarik adalah disebabkan setiap masakan itu mengandungi falsafahnya yang tersendiri. Mahu tahu? Anda HARUS memilikinya!

Ketupat Cinta [Musim Pertama] ini juga disulami dengan wajah politik yang berlaku di tanah air kita sendiri. Mungkin anda tidak sedar semasa anda sedang menjamu selera tetapi waspadalah! Kerana tidak semua masakan yang nampak sedap itu juga mempunyai rasa yang sedap =) Begitulah warna politik di Malaysia. Hendak menzahirkan SEDAP dan menampakkan ianya SEDAP walhal intinya bisa meracun rakyat seluruhnya. Seperti Kuih Bom Tun Senaja. Kuih bom adalah sejenis kuih yang bulat rupanya dan digolek dengan bijan yang keemas-emasan dan pastinya menggamit selera. Aduhai, kuih yang sedap ini rupanya digaul dengan air kapur berbancuh racun oleh Tun Senaja yang bertujuan untuk membunuh Tun Sri Ramelah! Mungkinkah selama ini rakyat sudah dihidangkan dengan Kuih Bom Tun Senaja?

Ketupat Cinta…saya menantikan [Musim Kedua] pula. Anda?



Comments