Jeda

Bismillahi walhamdulillah

Hampir sebulan aku bergelar pelajar Sarjana. Bagaimana rasanya? Alhamdulillah sedang menikmati keindahan bidang baru yang ku kira mencabar juga dan dalam masa yang sama berusaha untuk enhance skill-skill yang sudah 'berkarat'.

Tidak dinafikan jalan Sarjana yang ditempuh sekarang sudah menampakkan 'wajah sebenar'nya. Susah. Payah. Berat. Sesak. Atau mungkin ada kalimah lain yang boleh diertikan dengannya. Allahu Rabbi, tidak bertujuan untuk mengeluh apatah lagi menyesal akan jalan yang dipilih ini. Malah aku amat bersyukur kerana menjadi antara yang dipilih untuk mendalami ilmu Iqtishad ini. Alhamdulillah..

Peristiwa di dalam kelas 'Advanced Microeconomics' sebentar tadi membuatkan aku jeda. Dengan berlatar belakangkan Ilmu Hisab yang tidak seberapa kebal menjadikan aku malu dengan pensyarah serta rakan sekelas. Sudah tentu aku seharusnya menjadi yang lebih dahulu tahu untuk solve mathematical problems disebabkan Degreeku di dalam bidang Matematik! Tetapi sebaliknya yang berlaku. Ah, sungguh malu!

"Siapa yang makan cili, dia yang terasa pedasnya". Seolah cakapan orang-orang tua ini mengena batang hidung sendiri. Sifir mudahnya adalah aku TIDAK BERSEDIA! Sudah diulang-kali diingatkan sejak alam kanak-kanak, rupanya usia yang mencecah suku abad ini masih tidak diambil serius. Astaghfirullah..

Tunduk dan hisab diri. Lama sekali jedaku kali ini.

Allah Ya Rabbi,
Kurniakan aku kecerdasan aqal fikiran,
Kurniakan aku keikhlasan dan ketenangan hati,
Kurniakan aku kesihatan tubuh badan,
Kurniakan aku kekuatan..

Dan kembali mencipta Lagrange equation buat diri;
Max (FOCUS, DETERMINATION, EFFORT)
subject to constraint (weakness, laziness, carelessness)
bersamaan

S = (F, D, E) s.t. (w, l, c)

moga di akhirnya SUCCESS {FALAH} bisa ku genggam! "Rabbi yassir wala tu'assir"

Comments

  1. fizah, kesian nya kamu diperli begitu.
    maafkan mereka dan bangkitkan semangat berjuang. tunjuk kita tidak lemah dengan kritikan, tapi kuat menghadapi mehnah ujian. ujian dalam belajar ini adalah sesuatu yang pasti ada solusi. ianya pasti. semangat2! all da best, sahabat! =)

    ReplyDelete

Post a Comment