Skip to main content

Kembali Berpencak

Bismillahi walhamdulillah

Satu semester sudah ku tinggalkan jejak. Rekod yang dicatat, masih tidak memuaskan. Masih tidak tertebus ‘dosa’ Ijazah Mudaku. Juga masih tidak mampu membanggakan kedua orang tuaku. Apa sudah jadi wahai diri?

Jika waktu dapat diundur, mahu rasanya aku menapak kembali pada hari pertama menjejakkan kaki di tanah UM ini. Tetapi sudah tentu ianya tidak sama sekali boleh diundur, masa hanya mentertawakan aku. Ah, dasar manusia yang tidak tahu langit itu tinggi atau rendah! Sedarlah wahai diri…

Catatan hari ini yang bertanda di kalendar Hijri, 22 Ramadhan 1432H adalah lebih kepada menambah momentum dan menyuntik hamasah kepada diri sendiri. Mengakui akan benarnya kajian daripada sang motivator bahawa manusia itu semangatnya berapi-api hanya dalam masa 30 hari! Terkenang pada langkah pertama memijak tanah UM, oh memang semangatku menyala berapi-api tika itu!

Disebabkan itu aku mahu hamasah itu kembali berapi-api lagi di dalam diri ini. Pernah seorang teman menasihati bahawa carilah ‘butang hijau’ sebagai titik nyala semangatmu! Butang hijau? Ah, terlalu ideal rasanya aku tika itu, menyenaraikan beberapa ‘butang hijau’ku.

Semakin menginjak dunia dewasa, aku menyedari bahawa butang hijau itu ada di dalam diriku sendiri, ada di dalam diri setiap temanku malah ada di dalam diri setiap insan. Aku namakan butang hijau itu sebagai mindset. Jika mindset itu positif, maka positiflah tindakan kita dan sebaliknya jika mindset itu negatif, maka sudah tentu akan negatif juga tindakan kita.

Aku mengakui, lewat zaman kuliahku, tanpa sedar aku terpengaruh dengan cara fikir, gaya hidup dan pandangan beberapa orang teman terdekatku. Bagi aku, ianya adalah normal. Manusia pasti akan meniru contoh hidup yang dekat dengan mereka apatah lagi contoh hidup itu adalah insan hebat! Saling memberi dan menerima adalah pelajaran unggul yang aku timba pada zaman kuliahku dahulu.

Mengenang zaman Ijazah Dasar yang penuh warna-warni pastinya akan mengundang adunan rasa. Jika diberi pilihan untuk mengulang zaman itu, aku akan menjadi orang pertama yang menyetujuinya! Dan sekali lagi aku mengingatkan diri sendiri bahawa waktu, Al-‘Asr itu tidak bisa diputar ke belakang lagi walau cuma satu saat! Inilah hakikat kehidupan yang harus aku mengerti.

Manusia bisa sahaja mengenangkan persitiwa suka mahu pun duka yang singgah di dalam hidup mereka tetapi untuk berada kembali pada masa tersebut, sama sekali tidak boleh. Justeru masa lalu itu adalah satu masa yang ditinggalkan, ianya menjadi sejarah dalam diari hidup seseorang insan.

Langkah ini harus aku teruskan jua. Walau pundak di bahu maha memberat waktu demi waktu, aku tidak akan boleh melepaskannya begitu sahaja. Wahai Tuhan Yang Maha Mendengar, Engkau berikanlah aku secebis kekuatan dan segenggam tabah untuk aku meneruskan langkahan ini. Aku yakin itu. Aku yakin janji Tuhan, janji Rabbul Jalil itu pasti buat mereka yang benar-benar itqan dan tinggi mujahadahnya.

Coretan ingatan buat diri yang bergelar hamba, semoga kekal istiqomah sampai mati!


Comments

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...