Siraman Hati

Segumpal daging ini terkadang cepat sahaja bolak-baliknya..
Segumpal daging ini perlu senantiasa dipantau, diperiksa kesihatannya..
Segumpal daging ini tersimpannya segala rasa..
Rasa yang hakikatnya tidak mampu pun dinukilkan dengan tulisan mahu pun kalam..
Segumpal daging itu adalah engkau, wahai HATI..

Lalu di kala engkau layu tidak bermaya..
Aku mencuba menyirammu dengan air iman..
Kerana aku tahu jika baik engkau, maka baiklah seluruh anggota badanku..
Dan jika buruknya engkau, maka buruk pulalah seluruh jasadku..
Dan aku tidak mahu itu, na'uzubillah..

Untukmu HATIku..



Tarbiyah Itu Memberi



Tarbiyah adalah untuk mereka yang menghargainya. Yang tidak berfikir hanya untuk menerima tetapi bersedia untuk MEMBERI. Mereka inilah yang akan terus kekal dengan tarbiyah itu.

Tarbiyah itu mahal. Untuk menerima semua natijah tarbiyah, kita harus MEMBERI semua yang kita ada kepadanya.

Tarbiyah adalah nikmat.

{Requote from Sayyeda Zainab-Cairo}

Tarbiyah adalah satu kepuasan! (Hamasyie)

Sebelum mata ini pejam, aku tekad untuk MEMBERI semampuku..walau tidak akan sama dengan memberinya Sang Kekasih Muhammad s.a.w. kepada umat baginda, akan tetapi aku tidak mahu menjadi umatnya yang tidak malu, langsung tidak memberi walau sepotong nasihat. Allahummaghfirli zunubi..

"Ya Allah, sertakanlah aku bersama mereka-mereka yang ringan dalam memberi"


Comments