Prolog BERSIH 3.0

Bismillahi walhamdulillah

27 April 2012| Satu hari lagi menuju hari BERSIH. BERSIH 2.0 sudah cukup merobek hati rakyat, bagaimana pula dengan BERSIH 3.0? Saya melihat kembali catatan Mozek BERSIH 2.0 saya yang lalu..rupanya Allah membenarkan dugaan saya dan rakyat Malaysia seluruhnya, Allahu Akbar! Bahawa BERSIH 3.0 pasti ada dan ianya sememangnya bakal berlangsung esok! Konklusinya, rejim Najib masih tidak berupaya memenuhi 8 tuntutan suara hati rakyatnya..


Rasa mahu menitikkan air mata apabila mengenang kembali BERSIH 2.0. Rasa berbangga dengan seluruh rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dan keamanan sehingga hampir seantero dunia berBERSIH dan mengKUNINGkan peta dunia! Tahniah saya ucapkan.

Saat ini khutbah Jumaat sedang berlangsung dan pada saat yang sama, kedengaran siren polis di tengah-tengah jantung kota ini. Saya masih tidak mengetahui apa yang sedang berlaku di luar sana namun hasil daripada laporan-laporan berita, Dataran Merdeka sudah pun dipagar seawal jam 4 pagi tadi! Allahu Rabbi, saya tidak dapat mengagak strategi apa yang telah diatur oleh sang polis, hanya Allah Al-'Alim yang Maha Tahu.

Masih terngiang-ngiang di telinga bacaan puisi sang demonstran lara oleh Pak Samad Said, meruakkan rasa kesal dan sedih dengan sikap pemimpin negara. Semarak BERSIH 3.0 terus-terusan memenuhi dada-dada alam maya terutamanya laman sosial terkemuka, Facebook. Saya berbangga dengan kalian, teruskan semangat itu, biar nampak 'kuning' sahaja profile picture anda =)

Saya menyerahkan segalanya kepada Allah, saya tiada tahu adakah saya terpilih untuk berada di dalam lautan kuning esok. Jika ianya baik bagi saya, maka saya akan bersama-sama kalian. Jika saya tidak dapat hadir sekali pun atas asbab yang kuat, ruh saya tetap bersama tunjuk rasa itu. Walau hati ini perit, pedih dan sedih tidak bisa menjadi sebahagian daripada mereka, tetapi doa saya tetap dipanjatkan untuk kelancaran BERSIH 3.0 pada esok hari, insyaAllah.

Astaghfirullahal'azhim..bersama tajdid niat masing-masing, menghadiri BERSIH 3.0 demi untuk menuntut PRU 13 yang bersih dan adil! Jangan diturutkan emosi, wala' lah kepada arahan pimpinan, banyakkan berzikir dan berdoa. Tiada daya upaya yang lebih hebat melainkan Dia.

BERSIH 3.0>> semoga aman, lancar dan selamat.


Comments