Hanya Sebuah Research Paper

Bismillahi walhamdulillah

Hamdalah atas nikmat Iman, Islam, Seehah dan bergelar zaujah selama 1 tahun 1 bulan. Baitul Muslim kami masih lagi bertatih. Masih banyak yang perlu saya perbaiki dan koreksi diri. 

Apa khabar Research Paper saya? Sudah masuk semester kedua perjalanan RP saya. Ujian yang silih berganti mengingatkan saya bahawa ilmu Allah terlalu mahal, hanya mampu diraih oleh mereka yang ikhlas dan sabar. Subhanallah! Tabarokallah!

Kesabaran harus digandakan. Bak pesan sahabat, "sabar di atas sabar". Subhanallah, indah sekali bait-bait ini. Kadang kala kerenah birokrasi amat menguji iman tetapi cepat-cepat berpesan kepada diri bahawa anda tidak berseorangan mengharung kerenah ini, mereka yang lain juga (baca: researcher) turut berhadapan dengannya.

Apa lah sangat ujian yang kecil ini untuk saya..Ramai lagi insan di luar sana yang jauh lebih hebat ujian mereka. Allah menguji seseorang sesuai dengan kadar imannya. Nah hitunglah sekadar mana imanmu? Allahu Allah..tiap kali air mata berjuraian dek terlalu rapuh iman berhadapan dengan ujian-Mu, Engkau berikanlah sedikit kekuatan kepada hamba Ya Allah..kerana aku tahu Engkau lebih besar daripada segala masalah yang aku ada.

Tidak boleh ada perkataan putus asa dalam kamus hidup kita. Berulang-ulang diungkapkan bahawa ujian yang hadir menunjukkan bahawa Allah sayang akan hamba-Nya. Tetapi begitulah manusia, sekejap sahaja rasa sabarnya..kemudian akan mengungkit semula..Allah, lemahnya iman kita..



RP saya ini nilaiannya hanyalah 9 CH tetapi saya merasakan seperti RP saya ini bernilai 40 CH! Alhamdulillah, ini adalah tarbiyah Allah buat saya. Allah ingin menguji sejauh mana keseriusan dan kesungguhan saya dalam menuntut ilmu-Nya. Dalam ruang fikiran saya, saya tidak mahu menjadikan hari konvokesyen sebagai penamat MA saya. Sempat atau tidak sempat saya menghantar RP bukan lagi menjadi satu persoalan tetapi main goal saya adalah melaksanakan amanah yang terbengkalai ini dengan itqan dan penuh tanggungjawab insyaAllah. 

Jika rakan-rakan lain sibuk mengurus hal anak-anak tetapi saya pula sibuk mengurus RP saya kerana bagi saya RP adalah anak saya ^_^

Mohon doakan kemudahan RP saya ya teman-teman..Semoga Allah juga memudahkan urusan kalian. Put trust on Him because He always be with us! Sayang Allah, Cinta Allah!

Comments