Sayonara Lembah Pantai!

Bismillahi walhamdulillah

Biiznillah, saya dan suami dapat bermusafir ke bumi tarbiyah kami sejak alam matrikulasi, Petaling Jaya. Alhamdulillah perjalanan pergi dan pulang dalam keadaan selamat dan aman. Syukur Ya Allah..

Berkira-kira awalnya mahu menggunakan kereta Ayahanda sementelahan kereta suami (baca: Si Biru) yang belum diservis. Akan tetapi, pada hari Jumaat lepas, suami berhasrat untuk menservis Si Biru dengan harapan dapat membawa kami ke KL. Pujian untuk Allah, kondisi Si Biru adalah selamat untuk bermusafir, maka kami teruskan rencana kami untuk ke KL menunggang Si Biru =)

Jam 8.30 pagi kami bertolak. Alhamdulillah hari dan cuaca yang baik seolah-olah menyambut kedatangan kami ke KL. Sampai di rumah sewa saya iaitu Vista Angkasa pada pukul 1.30 petang. Terima kasih diucapkan kepada sahabat kami, saudara Firwan yang sudi membantu mengangkat barang-barang saya yang sangat banyak itu. Tinggalan 2 tahun!

Selesai barang-barang dimasukkan ke dalam perut Si Biru. Penuh, sepenuh-penuhnya! Apresiasi buat hero saya, Zauji dikasihi yang sudi meneman saya ke KL dan menangkat barang-barang saya. Barakallahufiik! Hamdalah kerana saya sempat juga bertemu dengan teman MEc yang dirindui, Fatimah. Fatimah seperti biasa, menyambut saya dengan ceria dan penuh dengan cerita =), will miss you dear!

Destinasi seterusnya adalah ke Amcorp Mall. Kami mengisi perut dahulu bersama bakal suami, saudara Firwan. Banyaklah yang kami soal selidik beliau termasuklah perancangan post wedding (isi temu ramah adalah eksklusif ^^,). Lunch sudah, bersembang santai sudah. Seterusnya kami ke Bookexcess yang bertempat di tingkat 3 Amcorp Mall. Sepanjang saya bermukim di KL, tidak pernah lagi saya sampai di sana. Not bad! Kepada penggila buku seperti saya memang rambang mata melihat buku-buku yang best di sana dan akhirnya dapatlah grab satu buku "The Passion Test" ^__^

Jam sudah menunjukkan pukul 4 petang. Kami beredar dari Amcorp Mall dan hajat mahu menziarahi Pak Njang di Jinjang. Pertama kali ke rumah Pak Njang adalah zaman matrikulasi dahulu dan kini saya datang bersama suami. Sesat juga kami berdua, biasalah KL! Sifirnya tak sesat tak sah, hehe..Alhamdulillah selamat juga sampai akhirnya. Bertanya khabar Pak Njang sekeluarga, bersilaturrahim dan makan malam di rumah Pak Njang. Saya pasti tidak akan melupakan air tangan Mak Njang yang sangat sedap even masakannya simple sahaja, terbaik Mak Njang!

Masa berangkat tiba. Bersalaman dengan Pak Njang dan Mak Njang sambil mendoakan kesejahteraan buat mereka, kami pun bertolak pula ke Rawang, rumah abang suami yang sulung. Lebih kurang pukul 10 malam kami selamat sampai. Anak-anak Kak Aida sudah pun tidur semuanya kecuali si bongsu, Nisa yang sangat comel dengan lesung pipitnya dan murah senyumannya =)

Pagi Ahad. Kami bersantai sahaja di rumah Kak Aida. Bersarapan, melayan kerenah 3 orang puteri mereka; Nurul, Nina dan Nisa yang lincah dan bijak itu. Terhibur kami dengan kerenah mereka, semoga mereka membesar menjadi anak-anak yang solehah dan bijak. Berkali-kali si kakak berkata, "Mak Cik, balik pukul 11 eh, ajar Kakak buat latihan Sains boleh?". Saya senyum, "Ok, boleh je Kakak". Saya dan suami melayan Kakak dan Nina membuat latihan subjek-subjek mereka. Saya kagum dengan kesungguhan Kak Aida dan Abang Firul dalam memberikan pendidikan terbaik buat anak-anak mereka. 

Usai makan tengahari di rumah Kak Aida (sayur masak lemak, ayam goreng dan sup tulang), tiba masanya untuk kami berangkat pulang. Bersalaman dengan Kak Aida dan anak-anaknya yang comel (pasti akan merindui mereka), kami pun bertolak pulang. Semoga Allah membalas kebaikan Kak Aida sekeluarga, doa saya di dalam hati.

Kenangan Eidulfitr 2012 bersama keluarga suami

Saya bertanya kepada suami, "Abang gembira tak datang KL?". Suami saya senyum. "Alhamdulillah best, dapat ziarah saudara-mara secara tak langsung", jawab suami. "Terima kasih Abang dan Si Biru". Saya membalas. Senyum.

Alhamdulillah..Selamat tinggal bumi tarbiyahku Lembah Pantai..semoga Allah melimpahkan keberkatan kepada kamu dan seluruh rakyat di atas bumimu..

Wassalam.

Comments