Back to Basic!

Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. Nikmat terbesar selepas nikmat Iman dan Islam adalah nikmat Sihat. Syukur infiniti kepada-Nya, badan rasa lebih sihat dan segar hari ini. Namun di sana, banyak kelompangan yang wajib diperbaiki baik dari sudut ibadah, tanggungjawab sebagai isteri, peranan di dalam masyarakat dan melunaskan sedikit lagi urusan Masterku.

Apa khabar anakku? Ummi mendoakan kesejahteraan dan kesihatanmu di alam rahim sebagaimana ibu Ummi dahulu mendoakan Ummi. Maafkan Ummi andai kurangnya alunan Al-Quran dan zikrullah buatmu, insyaAllah akan Ummi usahakan untuk saban waktu menjadi makanan rohanimu. Subhanallah, Tabarokallah! Hebatnya Tuhan yang menciptakan kita duhai anakku..

Pujian selamanya buat-Mu Tuhanku, yang tidak pernah jemu mencurahkan nikmat-Mu melimpah ruah walau kami masih malas dalam mengerjakan ibadah kepada-Mu. Allah..lemahnya iman kami..Terima kasih ya Allah, Engkau tidak pernah membiarkanku kesunyian, Engkau mempertemukanku dengan insan-insan soleh/ah yang sentiasa mengingatkanku kepada-Mu. Berkatilah kehidupan mereka, limpahkanlah rezeki yang berkat kepada mereka dan naungilah mereka pada hari kami dibangkitkan kelak. 

Terasa aku berjumpa dengan ubat hati, ubat 'morningsickness'ku iaitu antaranya dengan berjumpa dan bergaul dengan orang-orang yang soleh/ah ini, alhamdulillah ya Rabb..apresiasi buat Zauji yang menjadi asbab perjumpaan silaturrahim kami semalam. Lama benar rasanya aku tidak berkumpul dengan mereka yang menjadi penyejuk hati di kala hati gersang dengan siraman iman. Allahu, Engkau eratkanlah ukhuwwah di antara kami dan thabatkanlah kami atas jalan perjuangan ini. 



Nostalgia di alam kampus seolah-olah berulang kembali. Ya rupanya pertemuan ini yang sering kali aku rindui. Kehidupan pasca graduasi ternyata lebih hebat cabaran dan dugaannya, kepada Allah harus dipohon agar tumit kaki ini terus thabat, tidak futur dan lenyap dari jalan tinggalan Nabi ini, na'uzubillah! Inilah asal usul kita, merantai kembali jalan tinggalan Nabi. Betapa susah payahnya Nabi, saat baginda turun menggigil dari Gua Hira' menerima wahyu Ilahi demi membetulkan kebobrokan dan mengeluarkan zulumat kepada Nur buat seluruh umat manusia.

Back to basic! Back to Allah, back to Rasulullah! Back to Al-Quran wa Sunnah! Dunia hari ini kembali menggelap dek kerana apa? Kerana kita tidak menjalankan kerja-kerja Nabi! Allahu..satu muhasabah besar buat diriku..

Comments

Popular posts from this blog

Baitul Muslim Haraki

Perkongsian; Hala Tuju Selepas Graduasi