Kehilangan

Bismillahi walhamdulillah

Rakyat Kedah hari ini dikejutkan dengan berita pemergian mantan MB Kedah iaitu Ustaz Azizan Abd Razak pada jam 11.05 pagi tadi. Allahyarham menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star, Kedah. Innilalillahi wainna ilaihi raaji'un. Begitulah akhir perjalanan hidup seorang insan, pasti akan kembali ke pangkuan Tuhannya.

Allahu..Ratusan status di FB mengutus takziah atas pemergian almarhum di samping gambar-gambar sekitar pengebumian almarhum juga dimuat naikkan. Sayu sungguh hati ini menatap ramainya yang hadir mengucapkan selamat tinggal kepada beliau. Subhanallah! Hebat dan mulianya seseorang insan itu boleh diukur dengan melihat berduyunnya manusia yang hadir menyolati jenazahnya. Begitulah yang dapat dilihat kepada sosok mulia yang dihormati lagi dikasihi ini. 

Sejujurnya saya agak terkilan kerana tidak mengenali almarhum dengan dekat semasa hidupnya. Hanya mengikuti perjuangan dan pimpinan almarhum dari jauh. Namun, saya bersyukur kerana dipilih Allah untuk menziarahi almarhum semasa beliau di General Hospital Penang. Kebetulan pula adik saya belajar sekelas dengan anak almarhum, Alhamdulillah.

Perginya seorang murabbi, ulama', pemimpin dan qudwah kami sangat merobek dan menyentap ulu hati kami. Serasa satu kehilangan yang tak tergantikan, sama rasanya seperti Almarhum Ustaz Fadzil Noor meninggalkan kami dahulu. Allahu..mereka benar-benar mengotakan janji mereka - hidup dan mati atas jalan Allah, jalan Rasulullah. Tiada lain yang kami minta, masukkanlah mereka di dalam Jannah-Mu yang tertinggi ya Rabb, biarlah mereka berehat selayaknya mereka telah bermati-matian menegakkan syari'ah-Mu tika hayat mereka.

Al-Fatihah.


Comments