Coret-coret Marhaen

Bismillahi walhamdulillah

Pimpinan kerajaan penggal ini dilihat kucar-kacir baik dalam pengurusan negara mahu pun merespon kepada isu rakyat. Respon-respon mereka dilihat amat tidak matang dan umpama anak-anak kecil juga bisa menjawabnya. Ungkapan seperti "harga ayam mahal, jangan makan ayam", "tidak bersetuju dengan pendidikan di Malaysia, jangan hantar anak bersekolah di Malaysia". Rasa mahu ketawa sambil berguling pun ada, takkan seorang menteri yang menjadi peneraju kepada rakyat boleh mengeluarkan keputusan sedemikian?

Senaraikan isu-isu yang sedang hangat melanda negara tercinta kita ini; harga petrol RON95 naik 20 sen, harga barangan runcit naik, kes tembak-menembak, kes gangster dan kongsi gelap, isu KUIN dan perbelanjaan negeri Kedah yang meningkat, 13 orang ditahan kerana didakwa terlibat dalam perhimpunan haram semasa angkat sumpah MB Perak, penoreh getah yang menyertai BERSIH 3.0 didenda dan dipenjara dan banyak lagi. Ada lagi satu isu yang nak saya highlightkan iaitu kedudukan IPTA di Malaysia merosot, laporan daripada QS World University Rankings 2013/2014.

Isu-isu yang tersenarai di atas menggambarkan prestasi di Malaysia yang kian merosot terutama pada penggal pemerintahan 2013 ini. Ianya nyata membimbangkan marhaen dan pada satu ketika marhaen merasakan Malaysia turut tidak selamat. Lalu kepada siapa mahu diadukan permasalahan ini jika bukan kepada para pemimpin budiman sekalian?

Marhaen tidak boleh merungut terlalu banyak, bimbang akan dihalau dari bumi bertuah ini. Namun keadilan dan hak wajib dituntut dan diperjuangkan. Nah disebabkan itu ada antara kami yang ditangkap, didenda dan dipenjarakan. Kerana inilah perjuangan kami, kami cuba menegur dengan aman dan mahu mengelakkan sebarang kekecohan. Kami juga menegerti bahawa inilah yang dituntut oleh Islam, iaitu menegur pemimpin dengan hikmah dan aman. 

Setiap permasalahan pasti ada penyelesaiannya. Marhaen seperti kami ini meminta hanya SATU, berilah KEADILAN kepada rakyat. Tunaikanlah HAK rakyat dan jangan menipu rakyat. Marhaen sebenarnya amat perit apabila diumukan harga petrol yang naik, mereka terbeban, mereka tidak kaya seperti pak-pak menteri. Sebulan gaji hanya cukup-cukup sahaja buat menampung perbelanjaan asas keluarga dan kadang kala tidak cukup pun..terpaksa meminjam pula..Allahu, kasihanilah marhaen wahai pak menteri..

Marhaen mendoakan Malaysia tercinta ini terus aman dan damai dipimpin oleh pemimpin yang adil lagi empati kepada nasib rakyat. Marhaen tidak mahu pemimpin-pemimpin Malaysia dihukum Allah di Akhirat nanti dek tidak melunaskan amanah mereka, na'uzubillah! Berilah hidayah-Mu kepada pemimpin-pemimpin kami dan seluruh rakyat di bumi Malaysia ini ya Allah..


Khaulah,
Baiti Jannati

Comments

Post a Comment