Baitul Muslim Haraki

Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillah selesai sudah hari penamaan calon bagi N20 Sungai Limau. PAS meletakkan Ustaz Mohd Azam bin Abd Samad, 37 (Ketua Pemuda PAS Kawasan Jerai) manakala BN mempertaruhkan Dr Ahmad Suhaimi Lazim, 52 (Pensyarah Kanan UPSI). Keadaan berlangsung dengan aman tanpa sebarang kekecohan dan provokasi Alhamdulillah.


Saya amat tersentuh dengan setiap fenomena yang berlaku di dalam parti perjuangan kami ini iaitu Parti Islam Semalaysia (PAS). Saya dapat menyaksikan bahawa tulus dan ikhlasnya setiap ahli PAS terutama golongan-golongan yang lebih tua dan lebih senior dalam sepak terajang perjuangan ini. Mereka benar-benar memahami aqidah perjuangan yang sedang mereka intima' dan mereka bai'ahkan sejak usia muda mereka, Allahu Akbar!!

Mereka mengotakan apa yang dikata, melaksanakan apa yang telah dirancang dan istiqomah walau apa jua fitnah dan tohmahan yang sentiasa menyerang PAS. Begitu kerdil rasanya diri ini dalam menginfakkan seluruh jiwa raga untuk sebuah perjuangan yang mulia ini. 

Begitu saya teringat ketika darah muda masih panas dan aktif dalam perjuangan. Telah saya berjanji kepada Allah dan diri bahawa saya akan terus berintima' dan berjuang untuk Islam atas wasilah menyertai PAS. Namun setelah berumah tangga, tidak dapat dinafikan penglibatan saya semakin merosot dan amat jauh ke belakang dibandingkan dengan sahabat-sahabat seperjuangan yang lain. Penglibatan saya amat minima dan saya tahu saya sudah mula tidak mengotakan janji saya, Allahu..

Berilah sebanyak mana pun alasan tetapi mengapa sahabat-sahabat yang lain masih mampu istiqomah dan aktif? Begitu terpukul saya dengan soalan ini. Di mana Baitul Muslim Haraki yang diagung-agungkan satu ketika dahulu? Ah, lebih kuah dari sudu! Jawablah kamu di hadapan Allah kelak! Allahu Akbar! Ampuni hamba-Mu ini Ya Rabbi..

Namun begitu, saya sesungguhnya beruntung kerana punya suami yang turut sama mendokong perjuangan suci ini. Moga ada sedikit saham saya daripada keterlibatan suami di medan juang dengan wasilah menyiapkan keperluan beliau di dalam perjuangan. Allahu..jika jasad ini mampu dibelah dua, akan aku infaqkan satunya untuk perjuangan ini. Istiqomahkan kami Ya Rabbi, sesungguhnya cara berjuang itu ada pelbagai dan aku akan manfaatkan ruang dan peluang yang Engkau berikan di dalam kapasitiku yang kecil ini. Dengan izin-Mu ya Rabb, menangkanlah Islam di Dun Sungai Limau! Ampunkanlah segala kekhilafanku, kekerdilanku dan kelemahanku..

Tahniah buat semua mujahid/ah yang menyertai perarakan penamaan calon pada hari ini. Tiada kata dapat diungkap, hanya doa mengiringi, semoga Allah mengganjar setiap titik peluh, masa dan harta yang telah kalian laburkan, amin.


Merindui perjuangan hakiki,
Khaulah

Comments

  1. salam. nak tumpang tanya, saya dlm proses dikenalakn dgn seorg yg bukan haraki. dan sy mengimpikan baitul haraki. adakah patut sy teruskan memberi pelung dgn berkenalan dgn ikhwah tersebut atau tidak?

    ReplyDelete

Post a Comment