Bercuti

Khamis, 06/08/09;

"Fizah, KOS dah tutup hari ni, memang confirm sebab Dr Samsun sendiri yang bagitau," coursemateku Alia begitu ceria menyampaikan perkhabaran 'cuti' kerana H1N1 kepadaku.
"Ye ke? Em, Alia nak balik?" aku bertanya. Pelbagai perasaan bermain dalam hatiku, takde pulak rasa gembira sangat, atau rasa sedih sebab KOS dah closed.
"Mestila nak," Alia dengan semangatnya nak pulang ke kampung. Begitu juga dengan rakan-rakanku yang lain. Semuanya excited sebab dapat cuti seminggu!

Ramai yang bertanyakan aku, tak balik ke? Aku menjawab akan balik insya-Allah tetapi bukanlah hari ini, hari Sabtu mungkin. Maka ramailah yang meminta bantuanku untuk menghantar mereka ke terminal. Alhamdulillah, Allah memberikan sedikit kekuatan bersama temanku Umar untuk membantu rakan-rakanku ini. Tak rugi jika niat kita ikhlas untuk membantu sahabat, insya-Allah moga-moga Allah meredhai..Amin..

Aku acap kali berfikir, nak balik ke taknak..Kerja memang banyak, sampai kapan pun tak habis selagi belum Kiamat, Allahu Rabbi..fikir punya fikir, aku ambil keputusan untuk balik, tambahan nak jumpa adikku Bangah yang akan fly semula ke France 30 Aug ni, insya-Allah..jika tak balik sekarang, tak dapat jumpa Bangah dah,huhu..

Sabtu, 08/08/09;

Alhamdulillah, selamat naik bas UTAMA Ekspress 2 tingkat. Jam 8.45 malam jadual perjalananku bermula. Terima kasih banyak2 diucapkan kepada rakanku Timah & Rock yang sudi menghantarku ke terminal dengan menaiki Umar. Sedih tinggalkan Umar, aku minta tolong Timah tengok-tengokkan Umar =)

Ahad, 09/08/09;


Jam 6.15 pagi, aku selamat tiba di Terminal Bas Shahab Perdana. Alhamdulillah, perjalananku selamat sehingga tiba di negeri Jelapang Padi ini. Usai Subuh, aku tunggu Abah menjemputku. Dah besar2 macam ni pun, Abah still jemput lagi sebab bas tak lalu depan rumah..hehe, terima kasih Abah=)
Then, bila dah sampai kat rumah, Mak mengajakku pergi ke Langkawi! Masya-Allah, berjalan lagi! Sebenarnya Mak & Abah nak temankan kawan depa yang datang dari Johor, Pak Cik Ibrahim sekeluarga. Dek tak mahu menghampakan Mak & Abah, aku pun ikutlah ke Langkawi, lagipun dah lama tak pi Langkawi. Last pergi, time Darjah 2, memang lama sungguh la..
Alhamdulillah, dapatla makan angin sat satu hari di Langkawi. Malamnya pulak, kami makan ikan bakar kat Kuala Perlis, Alhamdulillah sedap sangat! Anda kena pi Kuala Perlis kalau nak tahu kesedapan ikan bakarnya!

Bercuti. Bukan niat aku untuk 'lari' dari kesibukan kerja di kampus. Tetapi niat di hati untuk balik jumpa Mak, Abah dan adik2 buat mengutip kembali semangat dan reenergize motivasiku.. Alhamdulillah, rasanya dah dapat energy baru, hopefully aku lebih bersemangat untuk kembali bekerja di kampus.

Cutiku bukan bermakna amal Islamiku juga bercuti. Cutiku ini ku ambil untuk aku 'turn back' dan lihat kembali sejauh mana prestasiku dalam tempoh sebulan yang lalu. Begitu pantas sekali masa berlalu dan begitu kian aku menghampiri 'usia senja'ku di bumi bertuah ini, bumi UIA yang dicintai..



Comments