Catatan Dhuha


“Ya Allah bahawasanya waktu dhuha itu waktu dhuha-Mu, kecantikan itu ialah kecantikan-Mu, keindahan itu ialah keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu dan perlindungan itu perlindungan-Mu. Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu dhuha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh.”

Berkatnya waktu dhuha itu. Allah melimpahkan rezeki-Nya buat hamba-hamba-Nya yang tidak pernah melupakan-Nya. Lazimilah dhuha, nescaya akan engkau dapati Allah itu Maha Pemurah, Maha Pemberi, Maha Pengurnia. Ya Wahhab, kurniakan kami limpahan rezeki dari sisi-Mu, kurniakan kami kesihatan tubuh badan agar dapat kami lebih itqan beramal ibadat kepada-Mu.

Ya Wahhab, di pagi dhuha yang mulia ini, aku memohon, kurniakanlah kesihatan dan kesembuhan buat sahabatku, Nor Hafizah Ahmad. Aku menyaksikan beliau adalah hamba-Mu yang beriman, yang amanah dalam melaksanakan tanggungjawab, yang baik hati dan suka membantu orang-orang di dalam kesusahan. Jika sakit yang Engkau berikan ini adalah buat kaffarah dosa-dosanya, Engkau ampunkanlah Ya Allah..Engkau berikanlah kekuatan kepada beliau dan suaminya agar mereka berdua tetap teguh dan redha atas ujian-Mu ini. Sesungguhnya nikmat ujian ini adalah buat mempertingkat lagi iman mereka, insya-Allah. Dan kami juga mengerti bahawa setiap ujian yang Engkau timpakan pastinya mempunyai hikmah yang tersirat buat kami. Terimalah doa hamba-Mu yang lemah ini.

Semoga Allah meredhai. Mari semua, terus berdoa untuk Fiey, sahabat dunia akhirat kita. Amin.

Comments