Bumi Lebih Takutkan Allah Berbanding Manusia


Dalam riwayat mursal yang disebutkan oleh Ibnu Abid Dun-ya, setelah Rasulullah menenangkan guncangan beliau berkata kepada para shahabat,
“Sesungguhnya Tuhan kalian sedang menegur kalian, maka ambillah pelajaran!”
Goncangan yang dimaksudkan di atas adalah goncangan bukit Uhud dan Gunung Tsabir di Mekah (hadith sahih).
Subhanallah, Tabarokallah! Peristiwa gempa bumi bukanlah baru sahaja berlaku namun ianya telah pun berlaku sejak zaman Rasulullah s.a.w. Apabila berlakunya goncangan di dua tempat tersebut, Nabi telah menghentakkan kaki beliau dan bersabda,
"Tenanglah Tsabir! Yang ada di atasmu tidak lain kecuali Nabi, Shiddiq dan dua orang Syahid.”
"Tenanglah Uhud! Yang ada di atasmu tiada lain kecuali Nabi, Shiddiq dan dua orang syahid.”
Sabdaan Nabi ini memberi gambaran bahawa bumi tidak akan bergoncang jika adanya manusia yang shiddiq (beriman kepada Allah tanpa ada keraguan) dan syahid (berjuang dan mati di jalan Allah).
Cerminan Tsunami Jepun yang berlaku minggu lepas memberikan signal kepada kita umat manusia bahawa Allah sedang menegur kita. Apakah bumi yang dipinjamkan Allah untuk kita telah diperbuat amal soleh atau mungkar di atasnya? Lupakah kita kepada azab Allah yang dahsyat yang telah ditimpakan ke atas kaum 'Ad dan Tsamud? Tidak ingatkah kita kepada tenggelamnya Qarun dan Fir'aun? Tidak sedar jugakah kita akan segala bencana alam (taufan, tsunami dsb) yang berlaku di zaman akhir ini?
Manusia oh manusia..kita sering sahaja angkuh dan sombong kan? Allah memberi nikmat yang melimpah ruah bukan untuk bermegah dan mengaku hak milik ke atasnya. Semuanya adalah pinjaman dan Allah mahu kita menguruskan pinjaman ini dengan adil dan hasan. Dunia merupakan medan ujian. Di sinilah orang-orang yang beriman diuji. Memilih satu antara dua destinasi, bahagia atau derita. Iman dan aqal sebagai bekal, maka bijaklah membuat pilihan.
Allahu Akbar! Wahai Tuhan, ampunkanlah segala dosa-dosa kami. Sudah banyak sekali azab dan teguran yang Engkau berikan tetapi kami tetap buta, tidak mahu membuka mata untuk menginsafi dan mengambil 'ibrah atas segala kejadian yang Engkau timpakan ini. Ya Allah, janganlah Engkau matikan kami dalam keadaan yang sia-sia, peliharalah iman kami, tambahkanlah rasa takut dan gentar akan kemurkaan dan azab-Mu. Janganlah Engkau matikan kami melainkan dalam iman dan Islam dan dalam Engkau meredhai kami. Amin Ya Rabbal 'alamin.

Comments