Skip to main content

Manifestasi Syukur dan Najah

Bismillahi walhamdulillah

Lafazkan kalimah syukur..lafazkan Alhamdulillah..

Alhamdulillah, mudah dilafaz di bibir tetapi sejauh mana manifestasinya di dalam kehidupan kita? Keputusan SPM baru sahaja diumumkan semalam. Alhamdulillah gembira dengan pencapaian membanggakan daripada adik-adik semua. Tahniah! Teruskan kecemerlangan itu sampai bila-bila.

Dalam kegembiraan meraikan kejayaan cemerlang straight A+, ada juga segelintir teman-teman kita yang mungkin terkandas atau juga diuji dengan keputusan yang kurang memberangsangkan. Tidak mengapa, usah bermuram durja, bersedih keterlaluan kerana SPM bukanlah penentu segala-galanya. Tidak dinafikan SPM merupakan ‘tiket’ ke menara gading kerana jika keputusan SPM anda cemerlang, maka cerahlah peluang anda ke menara gading dengan kursus yang diidam-idamkan.

Jika keputusan tidak memberangsangkan, ayuh koreksi diri semula. Mungkin ada kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan sebelum ini. Mungkin cara studi yang tidak menyengat, tidak faham 100 % dengan subjek yang dipelajari, tidak fokus di dalam kelas atau mungkin juga kurang pergantungan kepada Tuhan Yang Esa.

Bermuhasabahlah sentiasa. Aku juga melalui saat-saat getir ini suatu ketika dahulu. Di saat rakan-rakan lain bergembira dengan kejayaan yang cemerlang dan dapat menghadiahkan kejayaan ini kepada kedua ayahanda dan bonda, aku pula sebaliknya. Perasaan sedih yang amat sangat, hanya Allah yang tahu. Kejayaan yang tidak seberapa, aku tahu Abah dan Mak juga sedih. Tetapi tiada raut sedih yang terpancar di muka mereka. Allah..sedihnya kerana telah menghampakan harapan kedua mereka.


Adik-adik sekalian,

Jalan perjuangan untuk adik-adik masih jauh dan panjang. Bangkitlah! Jangan terus jatuh sampai tidak berdaya untuk bangun kembali. Sejarah generasi terdahulu mencatatkan bahawa kejayaan para ilmuwan dan cendekiawan hari ini adalah bermula daripada kejatuhan dan tersungkurnya mereka berkali-kali sebelum kejayaan ini digenggam dan diraih. Tentunya adik-adik memikirkan, “Oh, susahnya, payahnya! Macam mana nak cemerlang, susahlah kak!” Na’am, memang susah adik-adikku. Jika tidak, Nabi kita sendiri tentu tidak merasai kepayahan dan kesusahan dalam perjuangan dakwah baginda.

Tanyalah guru-guru, ibu bapa, abang-abang dan kakak-kakak anda. Pastinya mereka akan mengatakan isu yang sama. Insya-Allah, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Man jadda wa jada! Inilah kata-kata keramat yang diukir indah di bangunan sekolahku, dan untuk selamanya pepatah Arab ini melekat kukuh dalam ingatanku bahawa “barangsiapa yang bersungguh-sungguh, dia pasti akan berjaya”.

Menyelak halaman surat khabar hari ini, banyak sekali berita kejayaan yang dipaparkan dan salah satu berita yang menarik adalah mengenai seorang pelajar berbangsa Cina yang memperoleh A+ dalam mata pelajaran Tasawwur Islam! Masya-Allah, satu tamparan hebat buat kita, para pelajar Muslim. Tidak terkecuali aku, aku menyetujuinya kerana ramai sekali pelajar-pelajar bukan Islam yang menunjukkan prestasi yang membanggakan di dalam kelas Islamic Banking and Finance! Aduh, terpukul!

Kini bukan lagi masanya untuk bersedih-sedih, tidak mahu makan dan minum dsb. Masa kita amat sedikit adik-adikku, rancanglah strategi, tetapkan matlamat dan cita-cita dan berusahalah mencari ruang dan peluang untuk mengukir kejayaan fiddarain. Mereka-mereka yang cemerlang telah membuktikannya, kita sahaja yang belum. Ayuh, gerakkan langkah sekarang!

Salam kejayaan fiddarain, berjayalah untuk Ummah dan hadiahkanlah kejayaan kita buat Ayahanda dan Bonda kerana hanya dengan ini yang mampu kita berikan dan hanya ini sahaja yang mampu memberikan SENYUM di wajah mereka. Kita berjumpa di ANGKASA KEJAYAAN!

Comments

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...