Lapuknya Isu Semasa Saya

Bismillahi walhamdulillah

Alhamdulillah usai menduduki kertas ketiga peperiksaan akhir bagi semester pertama pengajian Master saya. Masih punya satu lagi kertas pada 5 Mei nanti, semoga persembahan yang mantap dapat diberikan buat 'Issues in Economics Analysis', insya-Allah.

Sungguh malu saya kepada Allah, Tuhan Pemilik Segala kerana sehingga ke hari ini, Dia sentiasa mengurniakan kemudahan ke atas setiap kerja buat saya. Moga-moga saya dan anda sentiasa menjadi hamba-Nya yang paling bersyukur.

Sedar tidak sedar, saya akan menamatkan semester pertama saya tidak lama lagi. Alhamdulillah sungguh tidak diduga akan perjalanan kehidupan yang diaturkan Allah kepada saya. Lalu nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan?

Sebetulnya dalam hati saya yang paling dalam, sebagai seorang rakyat Malaysia, saya sangat sedih dan kesal akan apa yang berlaku dalam negara kita sekarang. Saya akui betapa lapuknya isu semasa saya sekarang, terkadang update dan terkadang tidak. Namun kelapukan isu semasa saya tidak menjadikan saya seperti katak di bawah tempurung. Tidak sedihkah anda?

Mahu rasanya menempelak mereka-mereka yang tidak faham perkara asas di dalam Islam. Tetapi Islam mengajar supaya tidak marah melulu. Sehingga saya sudah tidak punya kosa kata yang sesuai untuk menggambarkan kebobrokan isu yang melanda Malaysia hari ini. Itulah isu FITNAH!

Nabi Muhammad s.a.w., Nabi yang amat kita kasihi mengajarkan kepada kita doa untuk menjauhkan diri daripada fitnah. Kerana apa? Masya-Allah kerana dahsyatnya fitnah itu, dosa fitnah adalah lebih besar daripada dosa membunuh! Tidak dahsyatkah begitu? Saya sungguh tidak mengerti akan manusia hari ini kerana mereka sudah tidak tahu menilai yang mana dosa dan yang mana pahala.

Doa dipanjatkan, Ya Allah Engkau limpahkanlah taufiq dan hidayah-Mu kepada seluruh rakyat Malaysia. Sesungguhnya kami amat takut akan azab-Mu yang maha dahsyat sebagaimana yang telah Engkau timpakan kepada negara-negara jiran kami. Sungguh tidak tertahan kami untuk menanggung azab-Mu oleh sebab kebiadapan dan kesombongan manusia dalam kalangan kami. Kami memohon Ya Allah, kurniakanlah hidayah-Mu, janganlah Engkau membiarkan kami dan janganlah Engkau murka kepada kami. Amin ya Rabbal'alamin.

Comments