Tips Kurus dengan Cepat

Assalamualaikum semua sahabat, semoga sihat hendaknya. 

Bila sebut tentang KURUS, wanita lah biasanya akan ter efek dengan perkataan ni. Terutama geng mak-mak yang selalu bagi alasan badan tak mau turun sejak beranak 😂

Bila baca data yang KKM bentang tentang obesiti, Allahu..gerun kita menengoknya kan? Meh saya tempek di bawah data berkenaan obesiti antara negara. Seram saya wak 😥


Apa yang kita boleh buat kesimpulan daripada data di atas? Malaysia menunjukkan 15.6% obesiti di kalangan penduduknya iaitu KITA😮

Macam mana nak buat ni? Saya nak turunkan berat badan saya!

Jangan risau sahabat semua, setiap masalah mesti ada jalan penyelesaiannya kan? Saya sendiri sedang struggle untuk turunkan berat badan saya sebab sebelum ni berat saya sama macam mengandung anak di penghujung kehamilan iaitu 85kg!

Jom kita ikuti beberapa tips yang saya nak kongsi, semoga kita semua dapat keluar daripada kelompok obesiti. Seperti kita semua sedia tahu, obesiti merupakan faktor kepada penyakit-penyakit kronik seperti kencing manis, sakit jantung dan hipertensi.

1. Pastikan minum air cukup sehari

Tubuh badan kita perlu mengandungi 60% air. Air sangat penting kerana berfungsi membuang toksik dari organ dalam badan, membawa nutrien ke sel dan membantu dalam penghadaman makanan. 

Minum air dengan cukup dan pada waktu yang betul dapat mengelakkan kita daripada alami dehidrasi. Selain itu, kita juga boleh ambil Performance Drink Shaklee untuk bantu kekalkan air dalam badan dan elakkan badan dehidrasi. Berbetulan dalam bulan Ramadhan, kita akan bertarawikh di malam hari kan? Cubalah ambil Performance Drink dengan niat nak cergas beribadah 😊



2. Tinggalkan gula

Nak berjaya dalam journey kurus, kita wajib tinggalkan gula. Memang rasa susah pada permulaan jika kita dah biasa ambil makanan dan minuman yang banyak gula. Tapi cepat-cepat reset minda kita bahawa gula putih adalah tak bagus dan boleh bawa kerosakan kepada tubuh badan kita.

Tak dinafikan budaya rakyat Malaysia memang sukakan gula. Tambahan dalam bulan Ramadhan ni, macam-macam makanan bergula yang ada di bazar Ramadhan kan? Selain itu, terdapat makanan viral yang menggunakan begitu banyak gula seperti bingsu, teh susu gelembung, mochi, buko dan sebagainya. 

Jadi, macam mana cara kita nak tinggalkan gula dan elak craving makanan dan minuman yang mempunyai gula yang tinggi?

Antara perkara yang kita boleh buat ialah:
  • tukar gula putih kepada pengganti gula seperti stevia, molasses, madu dan lain-lain.
  • ambil buah-buahan yang cukup kerana dalam buah ada gula yang baik untuk tubuh.
  • kawal saiz bahagian makan kita atau amalkan suku-suku separuh.

3. Ambil suplemen 

Saya baru saja mengamalkan pengambilan suplemen memandangkan usia yang nak masuk umur 40-an. Kesibukan bekerja menyebabkan badan saya kurang nutrien, rasa cepat letih dan tak bertenaga. Selain itu, untuk bantu saya kurangkan berat badan, saya amalkan minum protein shake Shaklee setiap pagi iaitu ESP dan Cinch.

Awal-awal dulu tak berapa konsisten shake, tapi sejak berpuasa ni, saya konsisten ambil ESP dan Cinch, alhamdulillah berat saya dah kurang dari 80kg. Dalam Cinch, ada leucine yang bantu untuk membakar lemak visceral, mengatur gula dalam darah dan meningkatkan tenaga. Saya yakin kalau saya amalkan ambil protein shake dan vitamin-vitamin dalam Shaklee seperti Omega Guard, Alfalfa, Lecithin dan Herb-lax, inshaa Allah saya boleh nyah kan lagi lemak dalam badan saya ni😅

Tapi kena ingat ye, pengambilan suplemen perlu diiringi dengan gaya hidup yang sihat seperti yang saya cerita di awal tadi. Kalau kita beriya makan suplemen tapi portion makan tak jaga, masih ambil gula dan tak bersenam, jadi tiada gunanya jugak kan? Hehe pesanan ni untuk diri saya juga yang masih berjuang, doakan saya ya. Jom kita kurus dan sihat dengan Shaklee 😊

Nak dapatkan produk Shaklee, boleh klik di sini ya.

#shakleekedah
#shakleekulim
#billionaire


Comments