Saturday, August 21, 2010

Tajdid Iman


“(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram.” [13:28]

Benarlah firman Allah, hanya dengan mengingati-Nya hati dan jiwa menjadi aman, tenteram dan bahagia. Segala bebanan terus lenyap, segala duka dan gundah gulana seakan hilang dan tiada terus. Subhanallah! Tabarokallah!

Dalam kesibukan seharian kita, bekerja mencari rezeki yang halal, terkadang kita lalai dari mengingati-Nya, astaghfirullah! Kita merasakan seolah-olah tugasan duniawi inilah yang maha besar dan perlu difikirkan setiap saat walhal dunia ini tiada nilaian sedikit pun di sisi Allah. Apabila acap kali dunia ini difkir-fikir dan dirisaukan, hingga ianya terbawa-bawa dalam solat kita dan inilah perkara yang sangat-sangat merugikan diri kita sendiri.

Tidak malukah kita kepada Allah? Allah memberi tanpa kita meminta. Allah tidak mengharapkan balasan atas apa yang Dia telah beri, subhanallah! Makan minum, pakaian kita semuanya diberikan oleh Allah, malahan makan minum kita lazat-lazat semuanya, pakaian pula bagus-bagus dan kadang kala berjenama.

Manusia adalah makhluk yang paling susah untuk berterima kasih! Benar bukan? Sesama manusia pun mereka susah untuk berterima kasih, kepada Allah? Fikirlah sendiri... Janganlah kita termasuk dalam golongan yang rugi, golongan yang tidak tahu bersyukur dan yang paling buruk sekali adalah golongan yang tidak mahu berfikir akan kebesaran Allah, na’uzubillah, semoga dijauhkan Allah daripada termasuk dalam golongan-golongan tersebut.

Pada hari ini, 11 Ramadhan 1431 H, marilah kita bersama-sama tajdid iman kita. Kita melakukan semua ini bukan untuk kepentingan diri sendiri, tetapi untuk kecintaan kita, Allah Rabbul Jalil. Inilah kesempatan terbaik untuk kita sementelahan kita berada di bulan yang mulia dan penuh keberkatan ini, jadi pohonlah, rayulah dan mintalah kepada-Nya dengan setulus hati kerana Allah sangat suka kepada orang yang meminta kepada-Nya dan bertambah lagi cinta Allah kepada kita yang sedang melaksanakan Rukun Islam yang ketiga ini.

Allah memberi pahala atas setiap amalan yang dilakukan dengan ikhlas dan semata-mata mengharapkan redha-Nya. Dan ketahuilah bahawa pahala orang yang berpuasa sangat istimewa kerana Allah sendiri yang akan memberikan pahala tersebut kepada orang yang berpuasa di Akhirat nanti. Allah juga menyediakan Ar-Rayyan iaitu nama pintu syurga yang khas akan dimasuki oleh orang yang berpuasa. Subhanallah! Tidak mahukah kita menerima hadiah istimewa ini?

Fastabiqul khairat! Mungkin Ramadhan tahun ini adalah Ramadhan yang terakhir untuk kita. Rebutlah peluang menjadi kecintaan-Nya agar kita tidak menjadi orang yang menyesal dan rugi di negeri abadi nanti, na’uzubillah..

Harapan Ramadhan~ menjadi hamba kecintaan Dia~



No comments:

Post a Comment