Skip to main content

Warna-warni Julai

Bismillahi walhamdulillah

Entri kali ini merupakan updated entry yang paling jauh jaraknya berbanding entri-entri yang lain. Maafkan diri ini wahai teratakku. Kekangan yang dialami selama hampir seminggu tidak dapat melayari alam maya (baca: problem with Streamyx) dijadikan alasan untuk tidak mengupdate..

Alhamdulillah-tiada kata lain yang dapat diungkapkan melainkan hamdalah, puji-pujian kepada-Nya yang sentiasa memberikan kekuatan kepada diri yang amat lemah ini dalam menelusuri warna-warni kehidupan yang sementara ini. Sesungguhnya firman Allah dalam Surah Al-'Asr amat-amat terkesan kepada diriku, juga ungkapan keramat "Al-Wajibat Aksaru Minal Awqat"-As-Syahid Imam Hasan al-Banna benar-benar memaknakan erti masa dalam diariku akhir-akhir ini.

Ya, bukan sahaja akhir-akhir ini (baca: sebulan yang baru berlalu), tetapi aku menginsafi bahawa kewajipan yang ditanggung itu benar-benar melebihi masa yang kita ada! Amat dan amat sedikit sekali dirasakan 24 jam yang dipinjamkan sehari-hari dengan tugasan jua taklifan yang dipikul..Allah!

Kehidupan pasca selepas graduasi sudah aku alami dan aku cuba adaptasinya sebaik mungkin. Seringkali doa dan kekuatan aku minta kepada-Nya pada setiap pagi hari sebelum melangkah ke tempat kerjaku. Subhanallah, Dia sentiasa bersamaku, Dia menyaksikanku dan Dia sentiasa membantuku. Dialah Allah, tika hati dan jiwa kosong, maka hanya kepada Dia tempat aku mengadu. Syukran ya Allah, aku senantiasa mengharapkan pertolongan-Mu dalam setiap helaan nafasku.

Warna-warni Julai--semoga warnanya terus indah, walau kadang kala tercalar juga dengan kesuraman dan ketidak ceriaan yang melatari hidup ini. Tetapi itulah lumrah kehidupan, terselit juga suramnya di celahan cerianya.

Sesekali kerinduan semasa di alam kampus menjengah. Tambahan Ramadhan yang bakal tiba ini membuatkanku terkenang kemeriahan menyambutnya di kampus dahulu. Moga-moga Ramadhan yang bakal tiba ini membuahkan natijah yang lebih baik berbanding Ramadhan sebelumnya. Hidupkanlah Ramadhan di dalam dirimu, insya-Allah kita akan merasai Ramadhan itu hidup di rumah, tempat kerja mahu pun di mana-mana sahaja kita berada.

Ilalliqa'~

Comments

  1. takpa K.fizah, melalui pasca graduasi bersama-sama Umar seronok apa hehe hari-hari pi keja bertemankan Umar uishh beruntung tu! =p haha org lain jgn salah paham plak sudaaa hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ini Mozek BERSIH 2.0 Saya

Bismillahi walhamdulillah 9 Julai 2011 pasti akan terpahat kukuh dalam seluruh memori rakyat Malaysia. Sama seperti peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Walaupun ianya telah 42 tahun berlalu, rakyat tidak pernah melupakannya. Impaknya amat besar terutamanya kepada kaum Melayu dan Cina pada ketika itu. Mozek BERSIH 2.0 Saya cuba mengenepikan segala emosi dan rasa marah saya ketika entri ini ditulis. Sungguhpun rasa marah ini tidak lagi padam, pesan naqibah saya, SABAR, SABAR dan berSABARlah! Sesungguhnya mengamalkan Islam pada akhir zaman ini ibarat menggenggam bara api! Maka, saya cuba bersabar, seperti sabarnya para pemimpin saya tika ini. Pagi 9 Julai 2011 tiba juga. Alhamdulillah, sehari telah berlalu pergi menjadikan umur saya 25 tahun 1 hari. Ulang tahun yang pasti diingati berikutan terpalitnya sejarah hitam dalam demonstrasi BERSIH 2.0! Palitan ini sebenarnya sudah pun terjadi kepada beberapa siri demonstrasi sebelum ini, tetapi saya kira palitan kali ini lebih dahsyat, lebih jijik d...

Wanita Perlu Bijak Urus Emosi

 Bismillahirrahmanirrahim, 10 hari lagi kita nak bertemu dengan bulan yang dirindui, Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang penuh rahmat dan maghfirah daripada Allah, Rabb kita. Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar isteri dan ibu berkerjaya, pengurusan emosi sangat penting. Bukan mudah nak menukar 'topi' daripada seorang isteri dan ibu kepada seorang pekerja dan sebaliknya. Apabila seorang ibu penat di tempat kerja, ibu perlu berehat seketika agar emosinya stabil dan dapat berperanan dengan baik di rumah. Masha Allah Tabarokallah! Seorang ibu juga manusia biasa. Tidak terlepas dari rasa penat, marah dan sedih. Sifat negatif yang boleh menyebabkan sebuah keluarga tidak ceria dan harmoni. Ada satu kata-kata popular, "happy wife, happy family". Ada benarnya kata-kata ini. Ibu ialah madrasah dalam rumah tangga. Bahagia ibu, inshaa Allah bahagia rumah tangga. Sedih ibu, maka rumah tangga turut berasa muram. Kebanyakan sekolah sibuk dengan acara sukan minggu ini. Lantaran i...

Keluarga Juliana Berkembang ^^,

Bismillahi walhamdulillah "Isteri dan anak-anak adalah perhiasan dunia" Alhamdulillah, segala puji hanya untuk Allah, Tuhan Maha Pencipta, yang menciptakan manusia dari setitis air mani yang hina. Lalu menjadi segumpal darah, menjadi tulang, tulang kemudiannya dibalut dengan daging, dirupakan dengan sebaik-baik rupa dan bentuk lalu ditiupkan roh oleh Allah. Subhanallah! Tabarokallah! Alhamdulillah, adinda dikasihi Sakinah telah selamat melahirkan putera keduanya pada tanggal 8 September 2013 pada jam 5.01 petang di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Putera kedua yang diberi nama Muhammad 'Imad Aqil menambahkan lagi seri kepada keluarga besar Juliana kami, Alhamdulillah.  Inilah Abang Long Fathi ^^, Ini adik Fathi, 'Imad Terimbau kenangan kami 9 beradik yang jarak kelahiran agak dekat, ada yang setahun, 2 tahun dan paling lama adalah 4 tahun. Seperti juga Sakinah, jarak kelahiran anaknya yang pertama dan kedua hanyalah setahun 1 bulan...